torstai 20. helmikuuta 2014

Viisaat istuvat varjossa


”Haluanhan minä, että minusta välitetään. Sitä minä olen aina halunnut. Siinä on vain se, että kaikki, jokaikinen ihminen, joka on ollut minua lähellä, on halunnut aina muuttaa minua joksikin muuksi kuin mikä minä olen. Ne ovat kyllä kaikki olleet viisaita ihmisiä, mutta ulkopuolisia kumminkin. Ne ovat neuvoneet ja opastaneet ja minä olen totellut ja iskenyt kerta kerran jälkeen pääni seinään. Viisaat ihmiset, se tässä nytkin on kamalaa, ei mikään muu” (s. 226)

Tuo kirjan tekstin kappale auttoi minua ymmärtämään Marjukan tapaa elää toisten ihmisten ohjattavina, toisen ihmisarvon mitätöitynä. Kirjan teksti tuntui hyvin ahdistavalta. Olin jopa vihainen Marjukan äidille, hänen sisarelleen Ankille ja hänen miehelleen Sepolle. Tunsin pahaa oloa Marjukan puolesta ja odotin sivu sivulta milloin hänelle riittää ja milloin hän pääsee näistä negatiivisista ihmisistä eroon. Toisaalta ymmärsin että on vaikea jättää oma äitinsä. Eikö sitä jokainen lapsi yritä tulla hyväksytyksi omien vanhempiensa edessä jos siihen on edes pienikin mahdollisuus.

Kirjan tarinan viimeisten sivujen toivo, vapaus elää ja luoda omanlaista taidetta jätti hyvän mielen. Marjukka oli vihdoinkin vahva irtautuakseen – hänen äitinsä ei enää tarvinnut häntä eikä se häntä haitannut, eihän se ollut enää se äiti.

Eeva Joenpellolta en ole muistaakseni aikaisemmin lukenut yhtään teosta. Televisiosta taisi tulla 1990-luvulla Elämän Rouva, Rouva Glad. Jonkinlaisia mielikuvia tuosta tv-sarjasta on jäänyt. Hetki sitten tuli Eeva Joenpellosta televisiossa dokumenttikin. Kyllä hänen teoksensa kuuluvat lukulistalleni – ehkä on syytä pitää jossain vaiheessa Eeva Joenpelto-lukuviikko.

Tänä iltana keskustelemme Kauhavan kirjaston lukupiirissä tästä kirjasta. Minäkin pääsen osallistumaan jälleen antoisaan keskusteluun ja luulenpa että hyvin tunteitakin herättelevään.

Eeva Joenpelto: Viisaat istuvat varjossa, WSOY, 1964
Mistä hankittu: lainattu Kauhavan kaupunginkirjaston lukupiiriin Alahärmän kirjastosta

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti