sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

Ja aurinko nousee

 
 
Luin ensimmäisen Hemingwayn teoksen lukupiirin innoittamana.  Romaanin alku tuntui pitkäveteiseltä ja sekavalta.  Paljon henkilöitä, repliikkejä ja juopottelua.
Päähenkilöiden matka Espanjaan sai minut kiinnostumaan enemmän tarinasta.  Ihastelin härkätaistelijoiden komeita asuja mutta minua kuvotti lukea härkien julmaa tappamista.
Minulle kirjan teksti ei antanut oikein mitään tuntemuksia - sitä tunnetta kuitenkin haen romaania lukiessani.  Sain kirjan kuitenkin luettua loppuun saakka melko helposti.
Bretin rakkausjutut eri miesten kanssa eivät minua koskettaneet - aihe tuntui liian tylsältä tai minä olen liian yksinkertainen sielu tulkitsemaan tälläistä tekstiä. 
Kirjan lopusta jäi mieleen Jaken uimareissut. Tekstissä käytettiin sanaa uimapuku, mietin että oliko silloin miestenkin uimavaatteet uimapukumallinen eikä pelkät uimahousut.
Hemingwaytä aion silti lukea toisenkin kirjan, kenties Vanhus ja meri-klassikon.
 
Ernest Hemingway: Ja aurinko nousee, Tammi, 1954
suom. Jouku Linturi
(alkuteos engl. The Sun Also Rises, 1926)
Mistä hankittu: Kauhavan kaupunginkirjaston lukupiirikirja Jalasjärven kunnankirjastosta


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti