sunnuntai 7. syyskuuta 2014

Kirjastoalan opinnot alkoivat Oulussa

Torstaina minä ja mieheni ajoimme kohti Oulun Nallikaria, jossa oli majoituspaikkamme Sokos Hotelli Eden. Yhden pysähdyksen taktiikalla ajoimme Lapualta Ouluun pysähtyen Kalajoella syömään eväät pysähdysalueella.  Osasimme kertaheitolla Nallikarille - olimmehan siellä olleet koiranäyttelyssä edesmenneen Siiri-koiramme kanssa kolmisen vuotta sitten.  Ja opasteet olivat hyvät, eikä meidän navigaattorikaan ohjannut harhaan.
Minä vuokrasin Nallikarin leirintäalueelta valkoisen Jopon, jolla sitten perjantaiaamulla hyvissä ajoin pyöräilin kohti Teuvo Pakkalan katua Oulun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikköön.  Sen verran epäilin omaa suunnistustaitoani, että pakotin mieheni torstai-illalla kävelyretkelle Nallikarilta Teuvo Pakkalan kadulle. Hienot kävely/pyöräilyreitit menivät Pikisaaren kautta kohti kaupunginkirjastoa ja kaupunginteatteria.  Pikkasen katsoimme tulostamaani karttaa, mutta mieheni osasi suunnistaa ilman sitäkin läpi kaupungin. Tiesin, että iltapäivästä meillä on Sote-kirjastosssa (nykyisin nimellä Professorintie kirjasto) tunti, joten sitä hiukan hermoilin, että osaanko Teuvo Pakkalan kadulta pyöräillä oikeaa pyörätietä. Mies sanoi, että ei siinä voi eksyä ajat vain tuosta suoraan.  10 km:n kävelymatkan oli hiukan rankka reilu kolmen tunnin ajomatkan jälkeen.  Emme ehtineet torstai-illalla kylpylän puolella ja olimme toisaalta aika väsyneitäkin.
Sen verran minä jännitin ensimmäistä KIR Suomi-verkkoryhmän lähipäivää (ja sitä että löydänkö varmasti sen Sote-kirjaston), että heräsin neljän aikaan yöllä. Kun en saanut unta, katselin kännykästä Google mapsin kautta satelliittikuvia pyörätiestä Teuvo Pakkalan kadulta Professorintie kirjastoon :)
Perjantaiaamulla aamupalan jälkeen lähdin hyvissä ajoin pyöräilemään kohti Teuvo Pakkalan katua.  Aikaa oli sen verran, että ehdin pyöräillä Professorintien kirjastollekin.  Pyörätie oli sinne helppo ja Oamkin sote-yksikkökin löytyi ja Paasi-rakennus, jossa kirjasto on - pihassa oli selkeä opaskartta.
Pyöräilin takaisin Liiketalouden yksikköön.  Löysin B-rakennuksen ja hetken aikaaa siellä kuljeskelin kunnes älysin mistä löytyy B3 ja 300-alkuiset luokat. Löysin aamun ensimmäisen luokan ja arvelin luokan edessä olevat ihmiset kirjastoalan opiskelijoiksi ja opettajan Jorma Niemitaloksi, jonka kanssa minulla olikin ensin tapaaminen opintojeni suunnitelmien kanssa - olihan tullut hyväksytyksi päiväopiskelijoitten ryhmään aikuislinjalla, ja sain mahdollisuuden siirtyä keväällä alkaneen KIR Suomi-verkkkoryhmän mukaan.  Päiväopiskelijaksi en olisi voinut alkaa - taloudellinen tilanteemme ei olisi kestänyt pelkkää opintutukeani.  Nyt voin opiskella verkossa ja hakea kokopäivätöitäkin.
Jännitin, että mitähän muut opiskelijat tuumaa kun tulen kesken vuoden, mutta minut otettiin niin ystävällisesti vastaan.
Opettajan kanssa kävimme tarvittavat asiat läpi, hän näytti mistä löytyy Wallu ravintola ja Opintotoimisto. Sillä välin muut opiskelijat tekivät kirjallisuustenttiä. Odottelin luokan edessä ja tuppaudun ensimmäisten poistulleiden opiskelijoiden mukana lounaalle.  Sain ateriatukikortin, joten ruoka oli älyttömän halpa ja ruoka voli maittavaa.
Ensimmäinen tuntimme oli Tietotekniikka työvälineenä 2 eli opettelemme taulukkolaskentaa. Opettaja Jukka Karlström näytti Excelin perusteita ja kävimme läpi verkko-opiskelua ja verkossa tehtävää koetta - täytyy hankkia erillinen webkamera ennen sitä.
Toinen tuntimme oli Bibliotekssvenska.  Mieheni (ja tyttäreni) sanoivat minulle että turhaan stressaan sen ruotsin kanssa.  Tunnustan hakeneeni lainaksi muutaman ruotsin oppikirjan kirjastosta ja niitä selailin keskiviikkoillalla kotona ennen reissuun lähtöä. :) Ruotsin opettajamma Ida Valtonen oli erittäin mukava ja selkeästi puhui ruotsia.  Kyllä ne ruotsin sanat kummasti palautuivat mieleen ja ymmärsin hyvin paljon mitä puhuttiin.  Verkko-opinnot tulevatkin olemaan mielenkiintoisia - keskustelua ruotsiksi ja muutama kirjallinen tehtävä.
Ruotsin jälkeen pitikin ripeästi polkea Jopolla kohti Professorintien kirjastoa.  Opettajamme Sanna Savolainen kertoi  Oulun ammattikorkeakoulun kirjastosta ja esitteli Professorintien kirjastoa.  Hienot, uudehkot tilat olivat kirjastolla.
Vielä ripeämmin sain kirjastolta polkea kohti Nallikaria, koska polkupyörä täytyi palauttaa ennen kuutta - juuri viisi minuuttia ennen oli Nallikarin leirintäalueen pihassa. Pikkunen vastatuuli nosti hiukan hikeä pintaan, varsinkin kun peruskunto oli kesän aikana rapistunut.
Kävin syömässä Edenburgerin hotellin Aulabaarissa ja  ostin sieltä itselleni aamupalan ja välipalan kouluuun - aamupalalle en ehtinyt ja koululla ei ollut mikään kahvila auki. Sen jälkeen menimme mieheni kanssa kylpylän puolella.  Hän olikin ollut kylpylässä päivällä sillä aikaa, kun minä olin opiskelemassa.
Uni maistui hotellihuoneella pitkän päivän jälkeen.
Lauantaiaamulla lähdin ajoissa kävelemään kohti Teuvo Pakkalan katua - en viitsinyt toiselle päivälle vuokrata pyörää.  Hiukan jännitti Pikisaaressa kävellä varhain lauantaiaamulla, mutta tyttäreni soitti sopivasti kuulumisia kotoa, niin sain puhua hänen kanssaan niin kauan kun pääsen pusikkoisesta kohdasta pois.
Vähän ennen Teuvo Pakkalan katua minut saavutti yksi opiskelijoista - minut tunnisti varmasti hyvin punaruutuisesta repustani ja eipä Oulun keskustassakaan puoli kahdeksan aikaan ollut kovin liikennettä muutenkaan.
Aloitimme lauantaipäivän Innostartilla Jorma Niemitalon johdolla.  Mielenkiintoinen innovointiprojekti syksyllä tulossa.  Ensimmäinen tunti meni humoristisesti ja jäi hyvä fiilis Toimintaympäristön opinnoista - eiköhän se talous ja yhteiskuntakin tällä ikää jo kiinnosta paremmin kuin silloin nuorena likkana. :)
Ekalla tutortunnilla käytiin mieltä askarruttavia asioita läpi ja tulossa oleviin opintoihin liittyvä tutoropettaja Ulla Virranniemen kanssa.
Lounastauon jälkeen oli kirjastojen tietojärjestelmistä opettaja Minna Kamulan johdolla.  Tässä saakin perehtyä laajasti eri kirjastojärjestelmiin. Oli mielenkiintoista kuunnella mitä kokemuksia muilla opiskelijoilla oli kirjastotyön näkökulmasta tai asiakkaan näkökulmasta eri järjestelmistä. Oma kokemukseni 90-luvun alusta Ilmajoen kunnankirjastossa olevasta ensimmäisestä kirjastojärjestelmästä on jo unohtunut. Ainoa mikä on jäänyt mieleen on ne monisivuiset raportit, jotka otettiin isolla kirjoittimella reikäreunaiselle paperille.
Viimeinen tunti oli Asiantuntijaviestintää, jossa kävimme läpi niitä tehtäviä, joita tähän opintojaksoon kuuluu. Ensimmäinen tehtävä on kirjoittaa tiedote. Koulussa en vielä tiennyt mistä kirjoitan, mutta kotiin päästessäni oli oman kirjaston facebooksivulla mielenkiintoinen uutinen, josta sain idean.
Kaksi lähipäivää Oamk:ssa olivat antoisia ja mielenkiintoisia.  Oli mukava tavata kirjastoalan ihmisiä/opiskelijoita ja hienoa, että mukana on myös monen alan tutkinnon suorittaneita ja eri ammattialoilta. Marraskuussa tapaamme jälleen -  huomenna, maanantaina alkaa verkko-opiskelut. Olen jo suunnitellut kalenteriin milloin mitäkin aloitan ja merkinnyt seinäkalenteriin milloin onkin minkin tehtävän deadline.
Nallikarille ei tarvinnut enää minun kävellä, vaan mies tuli hakemaan Oulun Kärppien (tai mikä halli nyt lienee) hallin pihasta Oamkin vierestä.
Kotimatka alkoi kohti Etelä-Pohjanmaata, jälleen yhden pysähdyksen taktiikalla. Pysähdyimme Kalajoen ABC:llä syömään.
Reissussa oli mukava olla mutta näinhän se on että "Home Sweet Home"
Tänä aamuna olen tutustunut Oivaan ja sen myötä Asioon ja moodleen. Kurssi-ilmoittautumiset näyttäisivät olevan ok siltä osin kuin mahdollista.  Tarvittavat tehtävät eri opintoaineista olen tulostanut itselleni muistilapuiksi ja järjestynyt aineittain mappiin.  Huomenna saatan hakea muutaman kirjan kirjastosta ja illalla sitten toivon että Ac-istunnot onnistuvat, ilman nettiongelmia.