tiistai 16. syyskuuta 2014

Onnellisuuden opas

Kirja oli jotain ihan muuta, mitä odotin.  Tipahdin vaaleanpunaisesta onnellisuuden pumpulipilvestä realistiseen onnellisuuteen.  Ärsyynnyin, ehkä jopa hiukan ahdistuinkin - onnellisuusko on vain harhaa ja ollakseen onnellinen, on tehtävä "onnettomia" asioita.  Välillä mietin, että tarvitseeko minun lukea tämä kirja loppuun. Jokin tässä kirjassa kuitenkin jälleen kiehtoi ja sain kirjan luettua loppuun. Muutaman päivän olen kirjan herättämien ajatuksien antanut olla.  Enää ei ärsytä eikä ahdista - tämä on yksi katsanto onnellisuuteen.  Minä voin silti palata välillä sinne pumpulipilveeni, onnen hattaroille.

1. Johdanto: muutama sana onnellisista asioista:

Optimismi
Onko helpompaa elää optimistina kuin pessimistinä? Onko helpompi ajatella, että huomenna on paremmmin.  Tälle ikävälle tapahtumalle on jokin tarkoitus, asiat menevät vielä hyvin. Vai onko helpompi pelätä ja murehtia, ei tämä kuitenkaan onnistu.  Jokin menee kuitenkin pieleen. Joku kuitenkin satuttaa minua.  Niin onko kumpikaan tapa elää helpompi? Onko optimismi sittenkään avain onnellisuuteen? Vai voiko jonain päivänä optimistista tulla pessimisti - jonain päivänä tulee se viimeinen pisara. Toisaalta voihan pessimisti kokea ahaa-elämyksen, ettei kaikesta tarvitsekaan pelätä pahinta. Niin kumpiko minä sitten olen? Enimmäkseen opitmistinen, mutta toisinaan pessimismi nostaa päätään. Kentis kultainen keskitie on sitten se paras mahdollinen.

Myönteisyys
Elämän jokaista asiaa joka hetki on vaikea katsoa myönteisesti. Toisinaan haluaa vain olla kielteisellä  tuulella - kiukutella läheisilleen, jotka eivät ymmärrä, mikä nyt on.  Elämän pahuuksia ei halua katsoa myönteisyyden kannalta, paha olo luo kielteisiä tunteita, ahdistavia tunteita. Silti pimeän yön jälkeen tulee uusi aamu - uusi mahdollisuus löytää myönteisyyttä edes pienen pisaran verran. Toivoen, että jonain päivänä pisarista kasvaa myönteisyyden meri maailman myrskyjä vastaan.

Valoisuus
Minulle tulee valoisista ihmisistä mieleen Tove Jansson, Märta Tikkanen, Marika Borg. Heidän lempeät kasvonsa saan mielikuviini. Minulle ihmisen kasvot luovat valoisuuden ensi tunteen.  Sen jälkeen merkitsee se, mitä hän sanoo tai kirjoittaa.  Haluaisn itse olla valoisa ihminen, jonka kasvoilta se loistaa.  Toivon, että se kuuluisi sanoissani ja näkyisi kirjoituksissani.

Kaikki hyvin
On hyvä vastata ympäripyöreästi ja kohteliaasti, että voin hyvin, kiitos kysymästä. Jokaiselle ihmiselle ei tarvitse elämän kolhujaan kertoa.  Minä toisinaan erehdyn niin sanotusti avautumaan väärille ihmiselle, näin saaden niin sanotusti paskaa niskaani. Tässä minulla on kuitenkin hyvä muisti, toista kertaa en samalle ihmiselle kerro yksityiskohtia - muistan vastata seuraavalla kerralla: kaikki hyvin.

Spin
"Spin merkitsee ammattimaisen kehujan otetta asiaan, alun perin politiikassa"  (s. 16)
"Spin on ennenkaikkea perusteetonta kehumista, ennen kaikkea mainontaa" (s. 16)
"Onni loistaa kaikkialla, lehdissä, televisiossa ja talojen seinillä. Se on spinniä se" (s. 16)

Uuskieli
Negatiivisten sanojen muuttaminen myönteisiksi on korrektia. Negatiivisen palautteen voi pukea myönteiseksi, kannustavaksi. Vai tuleeko siitä toisinaan piilov...ilua? 

Hymy
Sydämestä tuleva hymy on vaikea elämäntaito.  Tekohymyjä on maailma pullollaan.

Kehitys
Moni asia on kehittynyt paremmaksi vuosien varrella, tuoden helpotusta elämään, onnen tunteitakin. Silti informatiivinen multitulva digitaalisessa maailmassa vie kehitystä niin vauhdilla eteenpäin, että joskus toivoo ettei olisi internettiä ollenkaan. Pystynkö sulkemaan itseni edes hetkeksi pois virtuaalimaailmasta.  Voinko sulkea tietokoneen, kännykän, tv:n ja radion? Pääsenkö sellaiseen paikkaa missä on hiljaisuus, luonnon rauha? Vai otanko metsässä instagram-kuvan sittenkin :)

Edistys
ajassa tapahtuva kehitys, joka saa aikaan toivottujen seikkojen kasvun tai voimistumisen. 

Taantuma voi olla edistystä parantavan vaikutuksensa vuoksi. 
Edistys on usein uudistusten pontimena.
(lähde: wikisanakirja)

Edistyksellisyys liitetään Neuvostoliittoon ja Leninin aikaan, sosialismiin. Minulle Neuvostoliiton/Venäjän historia on aika tuntematon ja samoin poliittiset suuntaukset. Siinä onkin yksi suuri alue tutustua niin kaunokirjallisesti kuin tietokirjojen kautta.

Myönteistä edistystä on kehittyä paremmaksi opituissa asioissa kuten lukeminen - olen onnellinen luku- ja kirjoitustaidostani.

Sosiaalisuus
Olisinko onnellinen, jos en tapaisi muita ihmisiä ja saisi heidän kanssaan keskustella? Enpä taitaisi olla.  Mutta minä voin olla onnellinen myös yksinkin, omien ajatuksieni kanssa. Ahdistun, jos ympärilläni hyörii koko ajan ihmisiä - kotonakin saan oman rauhallisen ajan, aamun varhaisina tunteina, kun muut vielä nukkuvat ♥

Yksilöllisyys
"Yksilöllisyys tarkoittaa että jokainen voi elää samalla tavalla kuin muut. Kun hän tekee näin, hän on yksilö joka saavuttaa koiran onnen. Jos yksilöllisyys merkitsee yksinäisyyttä, kyseessä on helvetti. Ajatelkaa ihmistä joka on aivan erilainen kuin kaikki muut. Voisiko hän olla onnellinen? Vastaus on kielteinen. Tässä on yksilön tragedia" (s. 20)

Voiko kukaan ollakkaan niin yksilöllinen ettei omaa jotakin samaa, mitä jossakin toisessa ihmisessä on? Maailmassa on paljon ihmisiä, et voi sitä tietää, jos joku ajattelee tai elää jollakin tavoin juuri niinkuin sinä.

Viihde
"Viihtyminen on onnen ensimmäinen ehto"  (s. 20)

Hoiva
"Meitä hoivataan kehdosta hautaaan.... Riittää että haluaa olla onnellinen ja sen kyllä saa osakseen. Käy työssä ja nauttii jokapäiväisen viihteensä - siinä se.... meistä pidetään kirjaa ja meitä seurataan valvontakameralla. Kaikesta mitä teet jää jälki johonkin tiedostoon jota joku joskus katselee."  (s. 21)

Terveys
Sairastuessaan tulee onneton olo - minusta tulee useinmiten maailman sairain ihminen jo pelkän mahakivun kanssa.  Olenko siis onnellinen ja kiitollinen etten ole tällä hetkellä vakavasti sairas? Kyllä olen.  Olenko sitten täysin terve? En ole.

 Rakkaus
Timo Airaksinen kuvaus rakkaudesta onnen sanana on hyvin ironinen ja jotenkin yksiselitteinen.  Minulle rakkaus on monitajuinen ja monitasoinen. Minun rakkauskäsitteeni on lähempänä Eero Ojasen ja Kaarina Määtän tulkintaa ( Lapuan filosofiapäivät)

Menestys
Menestys koetaan negatiiviseksi asiaksi - menestykseen liitetään paljon omaisuutta ja rahaa. Se koetaan pahaksi asiaksi.  Menestynyt ihminen voi tehdä hyvää ja tuoda onnellisuutta itselleen ja toisille ihmisille.   Menestys kuitenkin tuo mukanaan kateutta, ihmissuhteiden menetyksiä, katkeruutta ja unettomia öitä. Siitä huolimatta minäkin pyrin menestymään elämässäni, omalla tavallani, omia tavoitteitani kohden.

Minä
"Tästä on hyvä lähteä liikkeelle"  Minun "minäni" on maailman keskipiste ja minun onnellisuuteni on minulle maailman tärkein asia. (s. 23)

On oltava itse onnellinen voidakseen olla toisesta onnellinen.

2. Yksilön onni

Keho ja sen nautinnot
Onnellisuuden yksi osa ovat fyysiset nautinnot.  Timo Airaksinen käsittelee näitä asioita hyvin ironisesti.  Jotenkin tuli tunne lukiessani, että nämä nautinnot ovat pelkkää fysiikkaa, ilman henkisiä tunteita.  Minulle ne ovat sekä fyysistä että henkistä.

Valinnat ja halut
"Jos lukija on voittanut inhonsa ja päässyt tähän toiseen lukuun saakka, järkytykset ovat vähenemään päin. Kokonaan niistä ei vielä päästä eroon, valitettavasti. Totuuden palvelijan on oltava järkkymätön" (s. 45)
Päällimäisenä jäi mieleen seksin halu - mitä se sitten minusta kertoo, kun tuntuu että läpi kirja pysytään jollakin tavoin tässä teemassa. Seksi ja erotiikka toki on osa elämää, mutta minä en sitä ajattele niin primitiivisesti.  No, minä kait olen romantikko, pilvilinnojen valtiatar :)
Tavaran halu on minullakin voimakas, erityisesti haluan itselleni kirjoja.   Minulle ei riitä kirjaston kirjat, tahdon omistaa osan kirjoista.  Tahdon itse päättää milloin ja mitä kirjaa luen, mitä merkintöjä siihen teen.  Ja tunnustan, että se on osa egoani - haluan näyttää ihmisille, että olen kirjallinen ihminen :) 

Itsensä toteuttaminen
Ego, isot ja pienet asiat, kuolemattomuus, rikkaus, oppineisuus ovat onnellisuuteen johtavia asioita vai ovatko sittenkään?  Tieto lisää tuskaa, niinhän sanotaan.  Tämän luvun pohdinnat mietityttävät minua eniten, vaikka jälleen minua häiritsee seksi esimerkkinä.

Onni ja onnelliset
Olenko minä onnellinen ihminen? Enimmäkseen kyllä, mutta olen myös toisinaan onneton.  Onko minulla onni elämässä?  Toisinaan epäilen, että minne se onni on kadonnut, mutta ihmeellisesti se on tähän mennessä aina jostakin kurkistanut.  Pelkäänkö, että onni joskus katoaa kokonaan? En tiedä, en jaksa sellaista murehtia, vaikka monenmontaa muuta asiaa toisinaan murehdinkin.

3. Onnellinen yhteiskunta

Elintason onnea
Elintasoni mittapuun mukaan en ole tällä hetkellä täysin onnellinen mutta en koe olevani täysin onnetonkaan.  Ajelehdin siinä välimaastossa, haaveillen pääseväni jälleen onnellisuuden satamaan.

Elämän laatu
"Elämän laadulla tarkoitetaan ei-aineellista hyvinvointia, jonka tarpeeksi korkea elintaso mahdollistaa" (s. 120)
Elämänlaatuni on enemmän onnellisuuden puolella kuin onnettoman. Moni asia elämässäni on kaikesta huolimatta hyvin, on monia asioita mistä saan onnentunteen ilman taloudellista panostusta. Toki mikään ei välttämättä ole ihan ilmaista, jokainen meistä maksaa veroja valtiolle ja sen myötä saa palveluja ja mahdollisuuksia käyttöönsä.

Hyvinvointi
"Hyvinvointi on seurausta ihmisen antamasta hoivasta ja elinolojen järjestämisestä" (s. 139)

Hyvä elämä
"Hyvä elämä on etiikan käsite, joka tarkoittaa suurin piirtein samaa kuin arvokas ja ihailtava elämä" (s. 154)
Tässä Airaksinen puhuu myös hyveen käsitteestä, joka minulle avautui Hyverunot-teoksen myötä. Luen parhaillani Aristoteles: Nikomakhoksen etiikka-kirjaa (Gaudeamus, 1989).

Onnelan uutisia
"Onnen totuus on mielenrauha jonka ihminen löytää harmoniassa. Siksi ihminen ei ole koskaan oikeasti ja lopullisesti onnellinen.  Silti hänen on haaveiltava onnesta. Sekin on onnea."  (s. 190)

Mistä minä olen juuri nyt onnellinen:
-sain lukea tämän kirjan ja kirjoittaa siitä blogiin
-aurinko paistaa ulkona
-minulla on tietokone, jolla voin kirjoittaa, etsiä tietoa, opiskella
-kotona on hiljainen hetki, saan olla itsekseni

Mistä olen onneton:
-minulla ei ole työpaikkaa
-taloudellinen tilanne on äärirajoilla
-koiramme sairaus

Ja paljon on asioita, jotka häilyvät onnellisuuden ja onnettoman olon rajamailla. 

Kirjan lopussa on mielenkiintoinen kirjallisuusluettelo.  Tuon kirjalistan liitän luettavien listalle.

Timo Airaksinen: Onnellisuuden opas, Johnny Kniga, 2006
Mistä hankittu: lainattu Lapuan kaupunginkirjastosta





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti