sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Kirjastoalan lähiopiskelupäivät Oulussa 14.-15.11.2014

Pohojommmaan akka ku lähtöö lakialta ja joenvarsilta Ouluhun, on meri se elementti, jota pitää päästä kattomahan.  Näin minä alootin perjantaiaamun jälleen, ennen opiskelupäivän alkua.  Kävelin mieheni kanssa Sokos Hotelli Edenistä meren rannalle.

Joson heleppo hengittää lakian pellon lairalla, niin kyllä son yhtä heleppua hengittää raikkahan meren äärellä ja kattella kaukaasuutehen.

Marraskuu hiljaksensa meren rantaa jäädyttää.  Aamuhämärästä valkenee - majakan valo loistaa.

Olimme tulleet jo torstai-iltapäivästä Ouluun. Meidän 14-vuotias poikammekin oli mukana - sai koulusta lomaa ja koulukirjatkin oli mukana, että sai tehtyä torstain ja perjantain tehtäviä. Sokos Hotelli Edenissä jälleen yövyimme.  Kylypylä on paras vaihtoehto miehelleni ja pojallemme viettää päiväaika, kun minä opiskelen.  Tällä kertaa en vuokrannut polkupyörää, enkä lähteny kävelemäänkään aamuhämärässä koululle.   Mieheni vei minut autolla sinne.
Opiskelimme siis Teuvo Pakkalan kadulla, ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikössä.  Hyvin löysin B-kerroksen luokat ja tulihan sitä yksi opiskelukaverikin sopivasti samaa matkaa.
Aamu alkoi ruotsin kokeella - bibliotekssvenska tentamen :)  Koe tuntui helpohkolta.  Jokaiseeen tehtävään sain vastattua.   Jokunen sana oli hakusessa ja taisin muutaman sanan keksiä omasta päästä. :) Lausejärjestyksen  yms. menivät niin ja näin, mutta eiköhän siitä nyt läpi pääse kuitenkin.
Ruotsin kokeen jälkeen meillä oli Ulla Virranniemen Tutor-tunti, jossa juteltiin miten jaksaa opiskella ja mikä motivoi opiskelemista.  Oman opiskelun aikatauluttaminen on melko helppoa.  Syksyn alun byrokraattisten ongelmienkin aikana motivaation laskusta johtuneet rästiluennot olen saanut lähes tulkoon kuunneltua.  Vielä kun saan opettajilta tiedon, miten ja milloin teen esseitä yms. kevään opinnoista, jotka olen jäljessä (kun kerran aloitin vasta syksyllä).
Lounastauon jälkeen kävelimme tutustumiskäynnille Oulun Musiikkikeskukseen, jossa tutustuimme Oulun Sinfonian toimintaan. Tämä vierailu kuului Kulttuurin instituutiot-opintoihin.
Pääsimme aitiopaikalle kuuntelemaan tuottaja Olavi Sariolan esittelyä Oulun Sinfoniasta.

Paula Koivuniemen perjantai-illan konserttia varten oli orkesterilava valmiina, kapellimestarina toimi Mikko Franck. Konsertti oli loppuunmyyty.

Oulussa tälläinen sinfoniaorkesteri on toiminut vuodesta 1937, jolloin 30-henkinen orkesteri antoi ensikonserttinsa. 1954 orkesteri sai ottaa käyttöön nimen kaupunginorkesteri. 2005 Oulun kaupunginorkesteri otti käyttöönsä nimen Oulun Sinfonia.  Keksisivätköhän pohjalaiset kaupunginorkesterit Seinäjoella ja Vaasassa  yhtä kauniit nimet.

Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n sivuilta löytyy kaikki Suomen sinfoniaorkesterit (jäseninä tässä yhdistyksessä).  En tunne kovin hyvin musiikkialaa. Olen vain kerran ollut Vivon ulkoilmakonsertissa kotipaikkakunnallani Lapualla muutama vuosi sitten.  Taisivat järjestää ilmaisen konsertin Vanhan Paukun Festivaalien päätteeksi.  Pidän hyvin paljon sinfoniamusiikista, mutta ei ole vain ollut rahaa lähteä kuuntelemaan esim.  Seinäjoen kaupunginorkesterin konsertteja naapurikaupunkiin.  Ja on se ollut myös ajankohdastakin kiinni - on ollut jotain muuta tekemistä. Mieheni ei välitä tälläisestä musiikista, joten sekin on ollut yksi syy, miksi en ole lähtenyt konsertteihin - olisi mukavampaa mennä, jos olisi kaveri mukana.

Erittäin mielenkiintoista oli oppia, miten sinfoniaorkesteriin pääseen soittamaan (koesoitto), miten siellä voi edetä ylemmille tasoille.  Orkesterisoittajan työpäivät, joihin  kuuluu luonnollisesti harjoituspäiviä ja soittimen huoltamista kuulostivat maallikosta monivaiheisilta ja hyvin haastavilta.  Myös soittajien loma-aikoihin kuuluu soittovireen harjoittaminen - ei voi sanoa, että en ole soittovireessä, kun olen ollut lomalla.  Soittajan sairastuessa, saadaan muista kaupungeista yleensä nopeasti varasoittaja.  Jokaisen soittimen soittajaa ei ole Oulun Sinfoniassa, joten esim. harpun soittaja tulee aina toisesta kaupungista (toisesta orkesterista).

Oulun Sinfonia ylikapellimestarina toimii tällä hetkellä Johannes Gustavsson Ruotsista.  Hän on myös Oulun Sinfonian taiteellinen johtaja. Maallikolle oli uutta tietoa, että kapellimestarit eivät ole kokonaan kiinnitettynä yhteen orkesteriin, vaan he tekevät vierailuja muihin orkestereihin.  Oulun Sinfoniaorkesterillakin on siis vierailevia kapellimestareita, kuten Mikko Frack,  Juha Kangas, Ville Matvejeff, Kalle Kuusava,  Leo McFall, Atso Almila jne.

Pääsimme myös kurkistamaan takahuoneisiin, josta mm. löytyy nuottikirjasto.  Nuotit säilytetään kaapeissa ja laatikoissa.

Oulun musiikkikeskus on upean kaunis talo - toivottavasti joskus ehtisin nauttimaan Oulun Sinfonian konsertistakin Oulun reissuillamme.

Pikkujoulun aika näkyi myös musiikkikeskuksen ravintolassakin :)

Musiikkikeskuksesta kävelimme raikkaassa pikkupakkassäässä koululle takaisin.  Keskustelimme Oulun Sinfoniasta ja pidimme esitelmiä kulttuurin eri aikakausista  (antiikin Kreikka, antiikin Rooma, keskiaika ja renesanssi). Aika loppui kesken, joten meidän ryhmän esitys uudesta ajasta sekä toisen ryhmän esitys 2000-luvusta pidetään seuraavalla ac-luennolla.

Perjantain koulupäivä loppui 17.15. Mieheni ja poikamme olivat minua hakemassa.  Ajoimme Länsi-Tuiran Kotipizzaan syömään (poika, kun syö ainoastaan Kotipizzan Opera-pizzaa :) ) pizzat.  Mahtoi siinä olla hiukan ihmettelemistä ja kuuntelemista, kun pohojammaalaaseet puhuu leviää :D
Hotellilla hetken sulateltiin päivällistä ja sitten mentiin kylpylään pulikoimaan.  Ihanan rentouttavaa päästä pitkän koulupäivän jälkeen uimaan, istumaan porealtaaseen ja tietysti suomalaiseen saunaan (muut saunavaihtoehdot jätin väliin :) ). Sen jälkeen olikin valmis nukkumaan :)

Lauantaiaamulla ehdin  käymään aamiaisellakin tällä kertaa, kun mies kuljetti autolla koululle.  Omat eväät täytyi silti olla mukana, kun koululla ei ole ravintola lauantaisin auki. Eipä siellä tainnut paljon muita opiskelijoita meidän lisäksi ollakkaan.

Aamu aloitettiin kirjastohistorian luennolla, jossa  Jorma Niemitalo esitteli upeita vanhoja kirjoja, joita hän myös korjaa.  Kirjakorjaaminen (ja kirjansidontakin) kuulostavat mielenkiintoisilta - ehkä minäkin niitä oppisin jollakin tavoin tekemään.   Omia kirjoja olisi mukava korjata ja tehdä itselle muutama muistikirja vaikka.
Seuraavaksi oli Suomen yhteiskuntaan liittyvä luento. Teimme ryhmätyötä, jossa mietimme parityöskentelyn tehtävään aiheita.  Tätä tehtävää sitten työstämme parin kanssa verkossa.
Pienen lounastauon jälkeen jatkoimme loppupäivän Kirjaston kokoelmatyö-opintojen parissa.  Keskustelimme kokoelmatyöstä - voiko kirjasto sensuroida aineistoa?  Ja miten kirjoja on ennen senruroitu kirjastossa.  Varsinaisesti ei voida senruroida kirjaston aineistoa nykyisin, mutta kirjaston hankintapolitiikka ja hankintaperiaatteet voivat rajata, mitä ko. kirjastoon otetaan materiaaliksi.  Aineiston rajaaminen ei kuitenkaan aina ole niin yksinkertaista.  Aina ei saa rittävästi tietoa minkälainen esimerkiksi joku dvd on sisällöltään.  Useinmiten on vain luettelo aineiston nimistä, minkä tietojen perusteella on valinta tehtävä.  Resursseja ei välttämättä ole  lähteä jokaista kirjaa/dvd/tms etsimään netistä, että mitä niistä tarkemmin sanotaan.

Meillä on niin mukava opiskeluporukka, että oli vähän haikeata lähteä takaisin kotiin Pohjanmaalle ja jättää kaunis Oulu - vaan tammikuussa pääsee jälleen Ouluun, seuraavat lähipäivät ovat silloin.

Puoli kolmen aikaan lähdimme ajelemaan kotiinpäin. Pysähdyimme Kalajoen ABC:llä syömään ja siitä ajoimme yhtä kyytiä kotiin, jossa olimme seitsemän aikaan.  Minä olin niin väsynyt autossa istumisesta, että purkasin laukuista vain välttämättömimät.  Menin saman tien nukkumaan ja heräsin sitten sunnuntaiaamuna pirteänä viiden aikaan :) Eli normaalissa aamuaikataulussani olen jälleen :)

Tämän viikon lukuhaaste on sujunut hyvin vaihtelevasti.  Torstaina kuuntelimme paria äänikirjaa automatkalla:

Jouni Hynysen Paskapuhetta ehdittiin kuunnella kaksi levyllistä - vielä jäi pari kuunneltavaksi.