tiistai 26. toukokuuta 2015

Dalai Lama Avosydämin

Kuuntelen Spotify:sta tiibettiläisten munkkien messulaulantaa (Tibetan Monk Chants: Buddist Chants, Incantations, Meditation Music of the Dalai Lama). Lumoava ja syvälle sisimpään tuntuva musiikki on erinomainen taustalla, kun kirjoitan ajatuksiani lukemastani Dalai Laman puheisiin perustuvasta kirjasta Avosydämin

Dalai Lama on yksi kiehtovista maailman henkilöistä, joita jollakin tavalla ihailen ja kunnioitan. Vasta nyt luen ensimmäisen teoksen, joka käsittelee Dalai Lamaa ja hänen ajatuksiaan. Tiibettiläisyys on ollut lähellä sydäntäni, vaikka olen siihen hyvin pintapuolisesti tutustunut katsomalla dokumentteja ja Seitsemän vuotta Tiibetissä-elokuvan. Viidestä tiibetiläisestä menetelmästä olen lukenut Voi Hyvin-lehdistä, mutta sekin on jäänyt siihen. Ehkä minä etsin yhä sitä sisäistä rauhaa tai en ole vielä valmis sitä vastaanottamaan.

Kirjan johdannossa kerrottiin Dalai Laman puhetilaisuudesta New Yorkin Keskuspuistossa 15.8.1999.  Tilaisuuteen osallistui yli 200 000 ihmistä.  Millaista olisi olla osana jotakin noin suurta tapahtumaa? Nykyään voi osallistua netin kautta ympäri maailman monenlaisiin henkisiin tapahtumiin joko seuraamalla suoralähetystä tai katsomalla nauhoitetta.  Yksi unelmistani olisi päästä joskus jokin iso tapahtuma kokemaan oikeasti livenä eikä netin välityksellä.

Luku 1 Pyrkimys onneen

"Henkisten harjoitusten tavoite on toteuttaa pyrkimys onneen. Me kaikki olemme samanarvoisia halutessamme olla onnellisia ja selviytyä kärsimyksistä, ja uskon, että meillä kaikilla on oikeus päästä tavoitteeseen." (s. 37)

Olenko onnellinen? Juuri tällä hetkellä olen onnellinen, että olen saanut hoidetuksi osan elämän välttämättömistä juoksevista asioista. En ole kuitenkaan täysin onnellinen, koska moni asiaa odottaa vielä suorittamista - päivästä päivään selviytyminen on välillä ahdistanut ja välillä olen ollut jotenkin lamaantunutkin. Olen onnellinen läheisteni, ystävieni ja tuttavieni saavutuksista ja tulevista ilon hetkistä. Näin toukokuun lopussa moni päättää opiskeluita, osa päättää meneillään olevan luokan ja siirtyy syksyllä seuraavalle. Jotkut astuvat työelämään, toiset osallistuvat pääsykokeisiin.  Ajatukseni ja hiljaiset rukoukseni ovat myös heidän luona joiden opiskelut eivät ole sujuneet, pääsykokeet stressaavat tai työpaikkaa ei ole löytynyt. Ajatukseni ovat surujen äärellä - sairauden, kuoleman, ihmissuhteiden karikoissa. Omat murheeni tuntuvat niiden äärellä mitättömiltä, vaikka ne ovatkin oman elämäni selviytymisessä hyvin ahdistaviakin.

Luku 2 Meditointi, lähtökohta

"Elämän tuskallisuuden tutkiskeleminen ja niiden menetelmien tarkasteleminen, joilla kurjuutemme voitaisiin poistaa, ovat meditoinnin muoto. "
"Meillä on taipumus antautua mielemme valtaan ja seurata sen itsekeskeistä reittiä."
"Meditointi voidaa ajatella menetelmäksi, jolla heikennämme vanhojen ajatustottumusten voimaa ja kehitämme uusia." (s. 52)

Muistan teini-ikäisenä istuneeni lootusasennossa puutarhassamme. Suljin silmäni, kuuntelin tuulta, linnun laulua ja tunsin ihollani auringon lämmön. Muistan ajattelleeni kesäistä kukkaketoa - sinisiä, valkoisia, punaisia, keltaisia kukkia.   Sitä en muista, miten pitkään siinä jaksoin olla ja mikä oli olotilani sen jälkeen.  Kuitenkin tähän muistoon palaan yhä, lähes kolmenkymmenen vuoden jälkeen. Se on yksi niistä muistoista elämäni varrella, jolloin olen tuntenut rauhan sisimmässäni edes hetken.
Myöhemmin olen yrittänyt rauhoittua tälläiseen hetkeen, mutta ajatukseni ovat lähteneet harhailemaan arjen murheissa.  En ole löytänyt sellaista rauhallista paikka missä olisin voinut kokea tuollaisen hetken uudestaan - löytäisinkö sellaisen tänä kesänä lähimetsästä tai joen rannalta....

Luku 3 Aineellinen ja aineeton maailma

"...todellinen henkinen muutos ei synny vain rukoilemalla ja toivomalla, että kaikki mielemme negatiiviset piirteet häviävät ja kaikki positiiviset kukoistavat. Todellinen henkinen edistyminen on mahdollista vain ponnistelemalla keskittyneesti tavalla, joka perustuu ymmärrykseen mielen ja sen erilaisten tilojen vuorovaikutuksesta" (s. 66)

Luku 4 Karma

"...meidän pitäisi arvostaa kallisarvoista kehoamme ja myös tehdä kaikkemme varmistaaksemme, että synnymme ihmisiksi seuraavassa elämässämme" (s. 71)

Jälleensyntyminen on minulle vielä ristiriitainen asia, jollakin tavoin uskon, että olen elänyt aikaisemmin jossakin toisessa ajassa eri ihmisenä. Ehkä vielä synnyn tulevaisuudessakin johonkin aikaan, mutta olenko elänyt jonakin eläimenä tai synnynkö eläimenä uudestaan? 

Luku 5 Koettelemukset

"...henkisten taitojen harjoittajille on tärkeää asettua vastustamaan voimakkaita tunteita, kuten suuttumusta, takertumista ja mustasukkaisuutta ja pyrkiä kehittämään niitä."  (s. 81)

Suuttumusta ilmenee meidän perheessä ihan riittävästi, mutta toisaalta minusta olisi kamalaa, jos ne tunteet joutuisi täysin tukahduttamaan. Vielä en osaa olla niin optimistinen, että aina asioista voisi keskustella ja väitellä ilman suuttumusta.  Takertumista inhoan ja olen aika kylmä sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka yrittävät liikaa takertua minuun - tarvitsen oman tilani hengittää.  Mustasukkaisuus on ikävä piirre ja ahdistavakin, kun se menee toisen ihmisen kyttäämiseksi ja epäilyksi lähes jokaisesta asiasta.  

Luku 6 Valtava ja syvällinen: polun kaksi ominaisuutta

Sydämen, myötätunnon, rakkauden avaaminen. Rakastavan sydämen ominaisuudet: anteliaisuus, kärsivällisyys.

"Syvällinen viisaus"  - aivojen valtakunta: ymmärtäminen, eritteleminen, kriittinen havaitseminen.

Luku 7 Myötätunto

"Myötätunto on toivomus, että muut eivät kärsisi" . (s. 95)

Empatia
Toisten kärsimyksen tajuaminen
Rakastava hyväsydämisyys

Luku 8 Myötätunnon meditoiminen

Varhasiaamun mietiskely sopisi minulle, joka olen aamuihmisiä ja rakastan rauhallisia, hiljaisia aamuja. 

Luku 9 Mielentyyneyden harjoittaminen

"Myötätunnon siemen alkaa itää, jos istutat sen hedelmälliseen maahan, rakkaudella kostutettuun tietoisuuteen. Kun olet kastellut mielesi rakkaudella, voit alkaa meditoida myötätuntoa." (s. 117)

Luku 10 Bodhicitta

-myötätunnon tila, jossa tunnet olevasi vastuussa kaikista olennoista

Seitsenkertaisen syyn ja seurauksen menetelmä
-tunnustaminen, että kaikki olennot ovat olleet äitejämme (tätä ajattelutapa ei täysin ole minun tapani)
-harras rakkaus
-kohtalon muuttaminen
-rakkauden tunne
-myötätunto
-rakastava hyväsydämisyys
-vastuuntunto

Luku 11 Pysyvä rauha ja luku 12 Pysyvää rauhaa tuova meditoimisen yhdeksän vaihetta

1. Mielen suuntaminen keskittymisen kohteeseen
2. Keskittymisen keston lisääminen muutaman minuuttiin
3. Ajelehtivan mielen palauttaminen kohteeseen
4. Tiivis kohdistaminen
5. Kurinalaisuus
6. Rauhoittuminen
7. Täydellinen rauhoittuminen
8. Yhden pisteen keskittyminen
9. Tasapainoinen kohdistaminen

Luku 13 Viisaus ja luku 14 Buddhatila

Valaistuminen on jollakin tavoin mystinen ja pelottavakin asia, siksi en välttämättä halua mennä buddhalaisuuten niin syvälle.

Luku 15 Bodhicittan aikaansaaminen

Valaistumisen seitsemän osatekijää
1. Kunnianosoitus
2. Uhri
3. Tunnustus
4. Iloitseminen
5. Pyyntö 
6. Rukous
7. Omistautuminen

Nämä valaistumisen rituaalit eivät tunnu pelottavilta. Kunnioitan uskontoja, jotka eivät yksistään sorra ihmisiä väkivaltaisesti. Uhrilahja voi olla siis aineellista tai henkistä, mutta se ei tarkoita että palvoisi jotakin yhtä asiaa.  Tunnustaminen on vaikeata ja vielä vaikeampaa on olla tekemättä uudelleen epähyveellisiä tekoja. Positiivisista teoistamme on toisinaan vaikeakin iloita, pelkää, että ne katoavat kokonaan.  Pyynnöt ja rukoukset koko maailmalle.  Omistautuminen tälle valaistumiselle kiehtoo mieltäni, peloistani huolimatta.


Dalai Lama Avosydämi, Tammi, 2002
toimittanut Nicholas Vreeland
suomentanut Veli-Pekka Ketola
alkuteos engl. An Open Heart: Practicing Compassion in Everyday Life, 2001
Mistä hankittu: lainattu Kauhavan kaupunginkirjasto






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti