torstai 25. kesäkuuta 2015

Kirjastopäivät Seinäjoki 12.6.2015 Kolmas päivä

Kolmannen päivän istuin jälleen tutussa auditoriossa. Ehdin muutaman sanasen vaihtamaan Ulla-openkin kanssa ennen ensimmäistä luentoa.

Luovasti töissä?-aiheesta kertoi kasvatustieteen professori Juha T. Hakala Jyväskylän yliopistosta.

Perjantaiaamun ensimmäinen luento antoi uutta intoa omaan luovuuteen töissä/opiskelussa. Juha T. Hakalan oivalliset esimerkit ja ajatukset sai hihittelemäänkin.

"Jotta näkee, tarvitsee haukan siivet - ja etäisyyttä!"  (Veikko Huovinen)

Kirjoittamisen kammosta pääsee, kun laittaa riman riittävän alhaalle. Kirjoittaa esimerkiksi 5 sivua/viikko

Kun asettaa riman korkealle, alitat sen - seuraa pettymyksiä ja tyytymättömyyttä.
Kun lasket rimaa ja ylität sen - saat sisäisiä palkkioita.
Toki on otettava huomioon mistä asiasta on kyse.

Luovuuden viholliset
-kiire
-stressi
-fyysinen puute
-arvostuksen puute
-tulevaa koskeva epävarmuus
-voimakas kilpailutilanne
-valintojen rajoittaminen
-tiukat säännöt
-pinttyneet tavat
-vahvat perinteet

Kiireessä tulee huhkittua sinne tänne, eikä mistään näytä tulevan valmista. Toisinaan kiire aiheuttaa sen että valmis asia ei ole niin hyvä kuin jos olisi ollut enemmän aikaa paneutua.
Stressi kuuluu elämään, mutta jos se hallitsee elämää se vain pahentaa asioita.
Arvostuksen saaminen jaksaa yrittämään parhaansa ja jopa ylittämään itsensä, mutta jos kukaan ei arvosta mitä teen - voi tulla tunne, miksi vaivautua?
Tulevaisuuden epävarmuus välillä huolestuttaa, mutta esimerkiksi epäsäännöllisiin työsuhteisiin/työtuloihin vuosien saatossa oppii sopeutumaan. Kokopäivätyö ja vakituinen työsuhde on jotain mitä ei enää pidä itsestään selvänä.
Kilpailutilanne voi vahingoittaa työyhteisöä ja vaikeuttaa työtehtävien sujumista - joskus se voi olla hyvä kannustin, riippuen miten se toteutetaan.
Turhat tiukat säännöt voivat vaikeuttaa myös työskentelyä - maalaisjärki on hyvä työyhteisössäkin.
Näin-on-aina-tehty-asenne saattaa jumittaa kehittymisen ja luovuuden.
Myös perinteet voi tehdä samoin, vaikka ei niitä pitäisi täysin hylätäkään.



Miten pitää omaa osaamista ajantasalla-aiheesta piti puhua koulutuspäällikkö Teemu Rantalan Tampereen yliopistosta, mutta luento oli enemmänkin mainospuhetta Tampereen yliopistosta yleisesti.

Olisin kaivannut tietoa enemmän kirjastoalan TAYn alumniopiskelusta, opiskelusta avoimessa yliopistossa ja akteemisista moduuleista/täydennyskoulutuksesta 

Osaamiskartoitukset kuulostivat mielekiintoisilta ja siitäkin olisi voinut olla tietoa enemmän.  Itse löysin netistä Osaamiskartoitus yliopistojen kirjastoissa.  Ja noista badgeteista olisi myös voinut kertoa enemmän - minulle se oli aika uusi asia.  No, siitäkin toki löytyi tietoa internetin maailmasta.


Mediakuratointi - miten hallita tietovirtaa- aiheesta kertoi VM Ilkka Olander Sometekistä.

Luulin ensin, että en ole koskaan kuratoinut, mutta teenhän minä sitä useinkin omassa Facebook-profiilissani ja vielä enemmän Kaikkea kirjasta-somekanavieni kautta.

Kuratointi on siis:
"kuraattori (asiantuntija / intohimoinen asianharrastaja) arvioi useita artikkeleita (tai kuvia, videoita), valikoi niistä parhaimmat ja jakaa ne yleisönsä kanssa. Tämä säästää lukijoiden aikaa ja vaivaa, kun heidän ei tarvitse kahlata läpi heikkotasoisia, epäoleellisia tai samoja sisältöjä toistavia artikkeleita" (lähde)

Paljon tuli uusia hyvin vinkkejä, esimerkiksi Reworking of Work-facebookryhmä, Linkedinissä Oppimisratkaisut Learning Solutions- ryhmä, ValteriHUB-sivusto, Digitalist, Pearltrees (vähän samanlainen kuin Scoop.it! tai Pinterest), Prismatic, Storify

Nettiaddiktille kaikki uusi digitaali-nettimaailma härpäkkeet ovat toisaalta ihana oivallus, toisaalta ne aiheuttavat yhä enemmän nettiriippuuvuutta - mihin mä noita kaikkia tarvin juuri nyt ja miten mä ehdin niitä ylläpitää? Silti oli kivaa ja mielenkiintoista hiukan kokeilla noita itselle uusia juttuja :)

Tiedonseurantataidot osana tiedonhankintaa-aiheesta kertoi informaatikko Leena Elenius Seinäjoen korkeakoulukirjastosta

Kirjastoalan opiskelijana tiedonseurantataidot ja tiedonhankinta ovat hyvin tärkeä ammattitaito.  Ei riitä, että osaa itse hakea relevanttia tietoa, vaan on yhtä tärkeätä osata opastaa kirjaston käyttäjiä.

Onko tiedonhankintataito (informaatiolukutaito) yleistaito vai ammatti/alaspesifitaito?

Se voi olla kumpaankin, mutta mitä spesifimmästä alasta tai aiheesta on kyse, on helpompi löytää relevanttia tietoa oikeista tietokannoista, mikäli on ko. alan/aiheen erityisosaamista.  Kirjastoalan ammattilaisena on haasteellista tehdä ja opastaa tiedonhakutehtävissä, joissa aihe on itselle melko vieras - unelma kirjastoyhteisö onkin sellainen, mistä löytyy eri alojen tai aiheiden erityisosaajia (entisen ammatit tai harrastukset).

Opiskeljoiden tiedonhankintataidot

Oulun amk:ssa aloittaessani KIRSUOMI-verkko-opiskelut viime syksynä tein Minä oppijana-opintojaksoon liittyviä tehtäviä.  Tein muutaman oppimistestin ja sen pohjalta vastasin seuraaviin kysymyksiin:
Millainen on opiskeluhistoriani
Miksi opiskelen kirjastoalaa
Mitä minulle merkitsee kirjasto- ja tietopalvelu
Miten näen tulevaisuuden kirjastoalalla

Tein myös tiedonhakutehtäviä, joiden kautta pohdin millainen olen tiedonhakijana
-kyllä minäkin ensisijaisesti kirjoitan Googlen-perushakuun sanan tai sanoja, jos jotakin tietoa haen, ellen tiedä mitään suoraa sivustoa, josta tieto saattaisi löytyä
-harvoin tulee käytettyä vieläkin Googlen tarkennettua hakua - pitäisi malttaa se valita, sillä monesti saa monta sivua selata ennenkuin relevanttia tietoa löytyy
-Nelli-portaali tuntui hiukan monimutkaiselta, pidän enemmän Finnasta
-olen melko sinnikäs tiedon etsijä, en luovuta kovin helpolla vaikka ensimmäiset haut eivät useinkaan sitä relevanteinta tietoa anna (väärä hakusana)
-tykkään yhä lukea pidemmät tekstit paperiversiona (tulostan tärkeimpiä), joten jos on  mahdollista lukea tieto kirjasta tai lehdestä, valitsen sen mieluummin kuin sähköisen version.
-kun jokin asia kiinnostaa, netin maailmassa siihen saattaa uppoutua tunneiksi ja yhä enemmän löytää mielenkiintoisia sivustoja/artikkeleita/blogeja - informaatioähkyyn saakka.

Lisää uusia välineitä kokeiltavaksi:
Netvibes
Feedly

Opiskelua ja opinnäytetyötä-aiheesta kertoi tradenomi Sara Lehtinen.

Sara Lehtisen opinnäytetyö Kirjastotyöntekijöiden mediataidot yleisissä kirjastoissa on kirjastoammattilaiselle/opiskelijalle mielenkiintoista luettavaa.

Hän kertoi lyhyesti millaisia kyselyjä teki kirjastolaisille ja minkälaisia vastauksia heiltä saatiin.

Kirjastot ja yksityisyys. Miten kirjastot turvaavat kansalaisten tietosuojan ja yksityisyyden? aiheesta kertoi lakimies Pekka Heikkinen Kansalliskirjastosta.

Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta määrittelee aineiston, joka kirjaston on pidettävä määräaika salassa
Mietin, että onko yleisissä kirjastoissa tälläistä aineistoa. Omalla paikkakunnallani on Lapuan kotiseutuarkisto ja arkistotila on lukitussa tilassa. Tämä kotiseutuarkisto sijaitsee myös Kullttuurikeskus Vanhassa Paukussa, missä on kaupunginkirjasto.
Synnyinpaikkakunnassani Ilmajoella Keskusarkisto on kunnantalolla. 

Henkilötietolaki määrittelee ne edellytykset, joilla kirjasto voi koota tietoja yksityisistä henkilöistä, käsitellä ja luovuttaa niitä

Henkilötunnuksen käyttö
Henkilökohtaisesti en halua henkilötunnustani ääneen sanoa sellaisissa asiakaspalvelutilanteissa, joissa ulkopuolinen henkilö voi sen kuulla - tälläisissä tapauksissa näytän ajokorttini.
Henkilötunnuksen annan rekistereihin, mikäli se on pakollista.
Mielestäni kaikki asiakirjat, joihin on merkitty henkilön nimi ja henkilötunnus on pidettävä, siten ettei näitä tietoja pääse ulkopuoliset henkilöt näkemään.  Työntekijöillä on luonnollisesti tässäkin asiassa salassapitovelvollisuus.

Asiakaslainojen säilyttäminen avohyllyissä
En ole itse käyttänyt vielä tälläistä palvelua. Itse valitsisin aliasnimen oman nimen sijaan.  Mietin, että miten estetään, että varattua kirjaa ei ota hyllystä joku muu ja lainaa sitä itselleen?  Estääkö lainausjärjestelmä sen eli ilmoittaa, että kirjasta on varauksia, et voi lainata. Henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta mitä kirjoja/aineistoa varaushyllyssä on, koska ne eivät ole sillä hetkellä lainattavissa. Ja minusta olisi outoa kurkistella näitä kirjoja.

Tekijänoikeuden rajat, luvat ja lisenssit-aiheesta kertoi PsM Tarmo Toikkanen

Yksityiseen käyttöön saa aina kopioida, ja kirjastohenkilökunta saa auttaa kopion tekemisessä.

kirjastot.fi tekijänoikeus-hakusanalla haetut kysymykset & vastaukset.

Opettajan tekijänoikeusopas

Kotimatkasävelet meille esittivät Jussi Peltonen ja Aino Erkinheimo - Popperin ja Rossinin duettoja kahdelle sellolle.  Tähän kauniiseen musiikkiesitykseen oli hieno päättää Kirjastopäivät 2015.


Kirjastopäivät antoivat paljon uutta tietoa ja ajatuksia herätteleviä pohdintoja.  Blogimietteeni ovat nyt kirjoitettuna, huomenna aloitan oppimispäiväkirjan kirjoittamisen kirjastoalan opintoja varten.















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti