perjantai 20. toukokuuta 2016

Frau

Kirjan kansi houkuttelee tarttumaan kirjaan niin kirjakaupassa kuin kirjastossa - teoksen nimen fontti kuvaa kirjan yhtä teemaa.  Mustavalkokuva ja keltainen ruusu irronneine terälehtineen luo kauniin kontrastin. Kannen on suunnittelut Tuija Kuusela

Toukokuun Kirjaklubin kirjana oli Lapuan kirjastossa Terhi Rannelan Frau. Ehdin kirjan ajoissa lukemaan, mutta en päässytkään lukupiiriin keskustelemaan - olin sen illan tyttären Iris-kissan hoitajana :)

Heinrich Himmlerin nimen muistan Hitlerin lisäksi ja luulin ensin, että tämä Frau-tarinan mies on juuri tuo Himmler. No, Heinrichit Himmlerit ja Reinhardit saattavat meikäläiseltä mennä sekaisin.

Odotin kirjan tarinalta enemmän Lina-rouvan ajatusmaailman avaamista -  en niinkään ollut kiinnostunut tässä romaanissa uhrien näkökulmasta, vaikka se oli ymmärrettävää, kun selvisi mikä kytkös oli Erich Richterillä tarinaan.

Pidin kirjan tyylistä kulkea Lina-rouvan mielikuvamaailmasta nykyisyyteen sekä menneisyyteen. Silti jäin pohtimaan, miten ihminen voi arvottaa maailmankuvansa siten, että jokin ihmisryhmä olisi täysin arvoton ja ansaitsisi kuoleman? Mikä sai Linan kasvamaan tälläiseen vakaumukseen?

Terhi Rannela on kirjoittanut Työpäiväkirjan Frau-teoksen kirjoittamisprosessista. Luin sen nyt ennenkuin jatkoin tämän blogipostauksen kirjoittamista. En ole vielä lukenut muiden kirjablogistien tekstejä, miten päin he ovat tehneet: lukeneet ensin työpäiväkirjan ja sitten Frau-romaanin vai toisinpäin kuten minä tein.

Rannelan työpäiväkirja avasi juuri niitä asioita, joita jäin kaipaamaan romaanissa. Ymmärrän myös nyt paremmin eri henkilöhahmojen tarinoiden sijoittumisen Frau-romaaniin.  Eihän ollut tarkoitus kirjoittaa fiktiivistä elämäkerrallista romaania pelkästään Lina-rouvasta.

Mielikuvani Lina-rouvasta oli ihan toisenlainen lukiessani Rannelan tekstiä - nyt hänestä näkemäni kuvat vievät hiukan jonkinlaista glamouria pois Linasta.  En ajattelut häntä niin tavanomaiseksi, mitä kuvissa näkyy. Ehkä minulla on ollut vääränlainen mielikuva natsivaimojen ulkomuodosta ts. pukeutumistyylistä yms.

Ymmärrän myös nyt, miksi kirjailija halusti tarinaan Lidice-kylän kohtalon henkilöhahmoineen. Silti minua kiehtoi Lina-rouva romaanissa eniten ja hänen persoonaansa jäi miettimään. Pidin myös Erichin ja Linan kohtaamiskuvauksista ja tarinan lopussa vanheneva Erich poikansa kanssa Linan haudalla oli jotenkin koskettava - kaikesta traagisuudesta huolimatta.

Rannelan työpäiväkirjassa (ja romaanin lähdeluettelossa) on muutamia mielenkiintoisia teoksia, jotka haluan lukea myöhemmin - en välttämättä tänä kesänä jaksa perehtyä tähän aiheeseen enempää.

Suosittelen Frau-romaanin lisäksi lukemaan Rannelan työpäiväkirjan. Se on upean realistinen kuvaus kirjailijan kirjoittamisprosessista tutkimustöineen, kirjoitusmatkoineen ja luomistuskineen. Ja jos olet lukenut työpäiväkirjan, mutta et vielä Frau-romaania - älä ihmeessä jätä upeaa lukumatkaa käymättä Rannelan tekstin viemänä aiheeseen, josta ei ole aikaisemmin käsittääkseni suomeksi kirjoitettu romaania.

Kesällä voisin kyllä lukea vaikka Terhi Rannelan nuortenkirjoja ja myöhemmin nuo muut aikuisten kirjat - niidenkin aihemaailmaa ja kirjoittamisprosessia kuvattiin hyvin houkuttelevasti työpäiväkirjassa.

Fraun matkassa ovat kulkeneet myös seuraavat kirjablogistit:

Amman lukuhetki
Eniten minua kiinnostaa tie
Evarian kirjahylly
Järjellä ja tunteella
Kannesta kanteen
Kirja vieköön!
Kirjakaapin kummitus
Kirjakaupan tytöt
Kirjapolkuni
Kirjojen keskellä
Leena Lumi
Luettua elämää
Lukutoukan kulttuurblogi
Lumiomena
Mari A:n kirjablogi
Marjatan kirjaelämyksiä ja ajatuksia
Oksan hyllyltä
Reader, why did I marry him?

Terhi Rannela: Frau, Karisto. 2016
Kannen suunnittelu: Tuija Kuusela/Stiili
Mistä hankittu: ennakkokappale kirjakaupalle


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti