lauantai 10. kesäkuuta 2017

Savenvalajan pajassa

Maija-Liisa Heiskanen on kirjoittanut kirjan Savenvalajan pajassa. Hän kertoo Lukijalle -alkupuheessa, miten askarteluohjaakoulutuksensa aikana tutustui saviruukun valmistamisen alkeisiin. Hän on käyttänyt tässä kirjassaan savenvalamisen vaiheita kuvatessaan ihmiselämän eri tapahtumia.

Jokaisen tekstin alussa hän ensin kuvaa savenvalamista ja sen jälkeen pohtii, miten tämä savenvalamisen vaihe sopii ihmiselämän kuvaukseen. Minulle Särkynyt saviruukku -laulu on yksi rakkaimmista ja koskettavimmista hengellisistä lauluista. Se laulu saa aina kyyneliin, mutta sen jälkeen olo on rauhallinen. Viimeksi kuulin tämän laulun Jipun esittämänä Nurmon kirkossa tänä keväänä – ensimmäisen kerran laulun olen kuullut noin parikymppisenä Viktor Klimenkon esittämänä.
Savenvalajan pajassa -kirjan tekstien myötä muovasin savesta itseäni ehjäksi saviruukuksi – toisinaan minun tuli säröjä, toisinaan oli särkynyt saviruukku, joka pala palalta tehtiin uudelleen. Vanamon laulua Savea vain on myös tullut tärkeäksi hengelliseksi lauluksi minulle.

Jokaisen tekstin lopussa on rukous – Savenvalajan pajassa- kirjan tekstejä voi poimia luettavaksi tilanteen mukaan tai lukea alusta loppuun, kuten minä tein. Tämän kirjan haluaisin ostaa itselleni, sillä haluan palata näiden savenvalamisen vaiheisiin vielä myöhemminkin – Mestarin muovattavaksi.

Maija-Liisa Heiskanen: Savenvalajan pajassa, Karas-Sana, 1998
Etukannen kuva: Lehtikuva Oy
Mistä hankittu: lainattu Kauhavan kaupunginkirjasto

1 kommentti:

  1. En olekaan kuullut tästä kirjasta ennen. Vaikuttaa mielenkiintoiselta.

    VastaaPoista