torstai 8. kesäkuuta 2017

Virtaus ja vastarinta: nainen matkalla minuuteen

Carita Hellstenin Virtaus ja vastavirta: nainen matkalle minuuteen vei minut oman minuuteni äärelle. Pyristelin kirjaa lukiessani vastaan ja halusin olla eri mieltä - ei minun tarvitse käydä elämässäni näitä läpi.....

Kirjan luettua olen jäänyt miettimään millainen on minun sisäinen puutarhani, mitä minä kannan omassa selkärepussani. Luovutanko muutosten kohdalla liian helposti ja palaan vanhaan takaisin....

Mistä saisin voimaa uskoa, että Jumalaa kantaa, kunhan vain luotan häneen.... miksi on niin vaikeata ymmärtää, että kaikenlaiset tunteet kuuluvat elämääni....

Carita Hellsten käsittellee naisen elämää työn, vanhemmuuden ja parisuhteen kautta. Antaen vaihtoehtoja, joita vastaan minä yritän pyristellä - en minä nyt jaksa yrittää.... mutta jokin pieni ääni sisälläni sanoo älä luovuta - vielä on uusi päivä edessä, vielä on mahdollisuus muuttaa elämääsi....

Otteita kirjasta:

"Ainoa tie elämänmuutokseen ja ihmisenä kasvamiseen käy oman sisimpämme tuntemisen kautta. Sisimpäämme on kerrostunut, henkilökohtaista historiaamme, kipujamme, rajoituksiamme ja tyydyttämättömiä tarpeitamme, mutta myös iloamme ja kaikki käyttämättömät voimavaramme" (s. 18)

"Mitä enemmän minämme tulee esiin, sitä enemmän mieleemme nousee kysymyksiä, kuka minä olen ja minne olen menossa. Ja mitä tahdon." (s. 40-41)

"Rajojen asettaminen vaatii rohkeutta, koske se merkitsee, että vapautamme itsemme seisomaan omilla jaloillamme. Mutta jos olemme tunnistaneet sisäisen lapsemme ja ottaneet hänet hoidettavaksemme, olemme oivaltaneet arvomme ihmisenä." (s. 65)

"Sanotaan, että kun oppilas on valmis, tulee opettaja esiin. Tämä on hyvin totta. Jos olemme avoimin mielin liikkeellä, huomaamme, että juuri oikeat kirjat, jotka sisältävät meille tärkeän sanoman, tupsahtavat silmiemme eteen." (s. 89)


Carita Hellsten: Virtaus ja vastarinta: nainen matkalla minuuteen, Kirjapaja, 2006
suom. Salla Korpela
(ruotsl. käsikirjoitus: Vandrerskan)
Kansi: Kirsi Kujansuu
Mistä hankittu: lainattu Kauhavan kaupunginkirjasto



1 kommentti:

  1. Mielenkiintoisia ajatuksia kirjassa, sen voisi lukea. Tämä Carita oli ilmeisesti Tommy Hellstenin vaimo? Facebookissa on juuri ollut uutisia, että hän oli kuollut kai äkillisesti...?

    VastaaPoista