keskiviikko 20. joulukuuta 2017

Katseleminen : mietiskelyä Ignatius de Loyolan Hengellisten harjoitusten äärellä

Parisen vuotta sitten luin Anthony de Mellon teoksia ja yksi niistä löytyy omastakin kirjahyllystäni, joka on nimeltään Katseleminen: mietiskelyä Ignatius de Loyolan Hengellisten harjoitusten äärellä.  Tämän kirjan äärelle palaan aina silloin tällöin, kun kaipaan rauhallista hiljaisuuden hetkeä kirjallisuuden parissa.

Jostain syystä tästä kirjasta en olekaan vielä kirjoittanut kirjablogissani. Huomasin myös että, minulla on lukematta vielä Kuuletko linnun laulun? Tyhmyyden filosofiaa/Yhden minuutin filosofiaa ja Uudistuminen.

Katseleminen -teoksen on suomentanut Jaakko Heinimäki.  Suomentajan esipuheessa hän kirjoittaa:

Kirja on ensimmäinen aiemmin julkaisemattomia tekstejä sisältävä teos de Mellolta yli viiteentoista vuoteen. Sen lähtökohtana on kristillisen kirjallisuuden klassikkoon, Iganitius de Loyolan 1491-1556) Hengellisiin harjoituksiin perustuva ignatiaaninen retriitti. Katseleminen perustuu de Mellon opetuspuheisiin retriittiohjaajien koulutuksessa

Johdannon on kirjoittanut kirjan toimittajat Gerald O´Collins, Daniel Kendall ja Jeffrey Labelle. He ovat jesuiittapappeja (SJ – Society of Jesus).

Anthony de Mellon luennot ovat vuodelta 1975. Hän kuoli vain 55-vuotiaana vuonna 1987 – kolmekymmentä vuotta sitten.

Poimin tähän minulle tärkeitä kohtia tällä hetkellä: 

Ensimmäinen luku – Alkuperuste ja pohja

De Mello selittää Jumalan ainutlaatuisuuden merkitystä.   Hän mainitsee tekstissään Thomas Mertonin teoksen, jonka Heinimäki on suomentanut nimellä Katseleva rukous. Teosta Contemplative Prayer ei ilmeisesti ole suomennettu.  Löysin muita mielenkiintoisia Thomas Mertonin teoksia ja päiväkirjoista tehdyn kirjan.

Thomas Merton – Patrick Hart – Jonathan Montaldo: Hiljainen elämä: Thomas Mertonin päiväkirjat, Basam Books 2005
Thomas Merton: Tie sisäiseen todellisuuteen, Kirjaneliö, 1992
Thomas Merton: Ajatuksia yksinäisyydessä: hengellisestä elämästä ja ihmisen yksinäisyydestä Jumalan edessä, Kirjaneliö, 1989
Thomas Merton: Hetkien kirja, Basam Books, 2014
Jim Forest: Aitoon elämään: matkalla Thomas Mertonin kanssa, Kirjaneliö 1995

Kappaleen lopussa on Raamatun tekstejä alkuperusteeseen ja pohjaan, joiden myötä alkaa retriitin ensimmäinen harjoitus.

Toinen luku – Syntisyytemme

Maailman kaikki tuska johtuu synnistä ja itsekkyydestä. Ja jollemme käy käsiksi syntiin ja itsekkyyteen, käsittelemme pelkkiä oireita.” (s. 43)

Kolmas luku – Katumus

Ensimmäisen viikon hedelmät: synnin sureminen, kyynelten lahja, voimakas Jumalan kaipuu, oman syntisyyden kokeminen yhdessä Jumalan rakastavan hyvyyden kanssa, täydellinen avaramielisyys

Omantunnon tutkiskelu

… tarkoitus on saada selville, mikä tarvitsee korjaamista” (s. 64)

Ensimmäisen viikon menetelmä ja vaarat
- Psalmit
- Benediktiininen tapa rukoilla, lecto divina

Vaarat
- Valesyyllisyys
- Kieltäytyminen antamasta itselle anteeksi
- Halu antaa itselleen puhtaat paperit
- Valheellinen arvottomuuden tunne
- Jumalan kokeminen vaatimukseksi eikä lahjaksi
- Halu tukkia Jumalan suu

Neljäs luku – Kristuksen valtakunta

Mielemme ja sydämemme kääntäminen kokonaan Kristuksen puoleen merkitsee ristin ottamista, hänen seuraamistaan, merkityksen tunnistamista kivussa.” (s. 77)

- Lahja olla olematta kuuro Jeesuksen kutsulle
- Ymmärryksen lahja
- Armo seurata Kristusta koko elämälläsi

Erilaiset rakkaudet

Lihallinen rakkaus on rakkautta, joka yllyttää meitä välttämään ruumiillista ja henkistä työtä, kaikkea mikä uuvuttaa ja väsyttää – mukavuudenhaluisuus.

Aistinen rakkaus on sisäisten ja ulkoisten aistien hemmottelua – pakoa ruumiillisesta tuskasta, yksinäisyydestä ja tyhjyydestä.

Maallinen rakkaus kaiken näyttävän, kunnian, maineen ja tunnustusten rakastamista sekä nöyryytysten välttämistä.

Kun me astumme mielikuvituksen avulla Kristuksen elämään, sydämissämme tapahtuu jotakin ja yhtäkkiä huomaamme maistavamme hengellistä lohdutusta.”  (s. 93)

Viides luku – Sisäinen vapaus: Kolme ihmisryhmää

Ensimmäinen ryhmä: kiintymyksestä luopujat, löytääksensä Jumalan ja tietääksensä pelastuvansa, mutta eivät ryhdy toimenpiteisiin ennen kuoleman hetkeä

Toinen ryhmä: Sydämen painopiste Jumalassa

Kolmas ryhmä: Itsensä vapauttajat

Rauhalliseksi tuleminen, rauhan löytäminen – päätökset sydämen vaistolla.

Kuudes luku – Valinnat. Päätösten tekemisestä

Kolme nöyryyden tapaa
- Kuolemansynnin välttäjät
- Syntiä harkitsemattomat
- Alkuperustan ja pohjan omaksuneet

Kolme aikaa
- Jumala panee tahdon niin liikkeelle ja vetää sitä puoleensa, hurskas sielu seuraa
- Lohdutusten ja lohduttomuuden kokeminen
- Syntymisen tarkoitus: Jumalan ylistäminen ja sielun pelastuminen

Seitsemäs luku – Henkien erotteleminen

Hengellinen sielunliike vs. emotionaalinen tunne

Opimme erottelemisen syvällä sydämen syvyyksissä, hiljaisuudessa, viipymällä pitkään Raamatun äärellä ja rukouksessa, sekä kärsimyksessä.”  (s. 128)

Niiden {omat tunteet ja henkien erotteleminen) kahden pitäisi kulkea yhdessä hyvään hengelliseen suuntaan” (s. 137)

Lohdutuksen lajit

Aistinen lohdutus, joka viittaa aistiseen todellisuuteen
Hengellinen lohdutus, jota ei suoranaisesti tunnetta aisteilla tai ruumiillisesti

Kahdeksas luku – Kolmas ja neljäs viikko

Todellinen hengellisyys ottaa huomioon ihmisen koko persoonan. Koko persoona on hengellinen, jopa kohdatessamme empiirisen (kokemusperäisen) minämme tarpeita” (s. 171)

Yhdeksäs luku – Katselu rakkauden saavuttamiseksi

Rakkaus – enemmän tekoja kuin sanoja

Rakkauden tasot
- Mene ja palvele Jumalaa kaikissa asioissa
- Jumalan rakastaminen ja palveleminen kaikissa teoissa


de Mellon Katseleminen teoksesta on kirjoittanut blogissaan:

Onnen tongintaa

Anthony de Mello: Katseleminen:  mietiskelyä Ignatius de Loyolan Hengellisten harjoitusten äärellä , Johnny Kniga, 2010
suomentanut Jaakko Heinimäki
(alkuteos engl. Seek God Everywhere - Reflections On The Spritual Exercises of St. Ignatius, 2010)
Kannen kuva: Valentin Casarsa
Mistä hankittu: ennakkokappale kirjakaupalle


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti