keskiviikko 23. tammikuuta 2019

Enemmän kuin voittaja


Alfakurssioppaan kirjalistan kirjojen blogikirjoittelu jatkuu vielä muutamalla kirjalla, jotta saan luetut kirjatkin palautettua kirjastoon.
Neil T. Anderson on amerikkalainen teologian tohtori. Hänen taustansa Campus Crusade for Christ, jonka instituutissa hän löysi Jumalan.  Hän on myös perustanut Freedom in Christ Ministries -seurakunnan.
Enemmän kuin voittaja kirjassaan Neil T.  Anderson on pyrkinyt selvittämään hengellisten taistelujen luonnetta ja hahmottamaan sitä, miten ne voidaan ratkaista Kristuksessa.

Ensimmäinen osa Ole rohkea!

1 luku Sinun ei tarvitse elää varjoissa

Yleisiä vääriä käsityksiä orjuudesta

Demonit toimivat aktiivisesti silloin, kun Kristus oli maan päällä, mutta niiden toiminta on nykyisin laantunut

Ellei sinun maailmakuvaasi kristittynä sisälly pimeyden valtakunta, silloin ei myöskään Jumalan eikä sinun itsesi tarvitse ottaa minkäänlaista vastuuta siitä tapainturmeltumisesta ja rappiosta, jota Saatana tyrkyttää sinulle ja minulle ja muulle maailmalle.” (s. 18)

Ymmärrämme nykyään, että ne ilmiöt, joita alkuseurakunnassa sanottiin demonien toiminnaksi, ovat mielisairautta.

Miksi ne olisivat vain mielisairautta ja millaista olisi kokonaisvaltainen mielisairaanhoito, jossa olisi mukana myös kristillinen usko. Ei siten, että sillä vain peloteltaisiin mieleltään herkkään ihmistä, onko meistä kristityistä sellaiseen työhön?

Jotkut ongelmat ovat psyykkisiä ja jotkut hengellisiä

Ei ole olemassa sellaista sisäistä ristiriitaa, joka ei olisi psyykkinen, koska ei tule sellaista hetkeä, jolloin mielemme, tunteemme ja tahtomme eivät olisi osallisia.” (s. 19)

Kristityt eivät joudu demonien toiminnan kohteeksi

Ne, jotka kieltäytyvät vihollisen mahdollisen tuhovoiman, ovat kaikkein herkimpiä sen vaikutukselle.” (s. 20)

Demonien vaikutus ilmenee vain väkivaltaisena tai äärimmäisyyskäyttäytymisenä ja törkeinä synteinä

Saatanan ensisijainen ja tärkein strategia on eksyttäminen, petos.” (s. 20-21)

Vapautuminen pahojen henkien orjuudesta on sen seurausta, että demoniset voima joutuvat voimataisteluun

Vapautuminen hengellisistä ristiriidoista ja orjuudesta ei ole voimien yhteenotto; se on joutumista vastakkain totuuden kanssa” (s. 21)

2 Löydä tiesi maailmassa

Kristillinen maailmankuva selittää elämää Raamatun antaman sablonin eli mallikkeen läpi, ei kulttuurin tai kokemuksen avulla.”  (s. 32)

Kiellä itsesi

Vasta sitten, kun kiellämme itseltämme sen, mitä ei ole koskaan tarkoitettukaan meille – että olisimme oman elämämme jumala – voimme päästä rauhaan itsemme tai Jumalan kanssa; ilman sitä emme ole koskaan vapaita.”  (s. 37)

Sanojen merkitykset ovat toisinaan vaikeita, kun taustalla on tavallaan ei-uskonnollinen näkemys sanasta, kuten sana itsensäkieltäminen. Se tuo ensimmäisenä mieleeni, että ei hyväksy itseään sellaisena kuin, vaan ahdistukseen asti kieltää itsenä olemisen. Mutta tässä ymmärtääkseni tarkoittaneen sitä, että elämä Kristuksessa on se vapaus, ei se, että yritämme elää oman elämämme herrana.

Ota ristisi päivittäin

Risti, joka meidän tulee ottaa päivittäin, ei ole meidän oma ristimme, vaan Kristuksen risti.”  (s. 38)
Kristuksen ristin ottaminen siis tarkoittaa, että tunnustaa joka päivä kuuluvansa Jumalalle.
”Emme enää yritä tulla joksikin sellaiseksi, mitä emme ole, ja lepäämme Kristuksen täytetyssä työssä; Kristus on tehnyt meistä jotakin erityistä.”  (s. 38)

Seuraa Kristusta

Vain silloin, kun olemme riippuvaisia Kristuksesta ja haluamme seurata Häntä, olemme ehjiä ja vapaita osoittamaan todeksi sen, että Jumalan tahto on hyvä, Hänen mielensä mukainen ja täydellinen.” Room. 12:2

Uhraa alempitasoinen elämä saadaksesi korkeampitasoisen

”…kun suuntaat huomiosi tulevaan maailmaan, niin Jumala antaa ajallisetkin sinulle bonuksena.”  (s. 39)

Nämä vertauskuvat ovat todella vaikeita mieltää, niistä vain huokuu jotenkin eriarvoisuus, kun ei pysty olla ajattelematta pelkästään elämään maan päällä (alempitasoista elämää).  Ei tämä alempitasoinen elämä ole huonompaa elämää, mutta korkeampitasoinen elämä on se mitä kristittynä odottaa.

Uhraa aineellinen saadaksesi elämän

Saamme voiton minästämme, kun opimme rakastamaan ihmisiä ja käyttämään asioita ja esineitä, emmekä sekoita näitä kahta keskenään.”  (s. 40)

Onko siis väärin sanoa rakastavansa kirjallisuutta, rakastavansa luontoa, eläimiä?  Tätä en nyt ihan ymmärrä. Vai tarkoitetaanko, että ihmisiä on rakastettava, ei käytettävä (hyväksi), mutta esineitä ja asioita voi rakastaakin, kunhan niiden ”käytettävyys” on tärkeämpi osa.  Millaisia me olemme Jumalan siunattuina lapsina?

Uhraa ajallinen saadaksesi iankaikkisen

Ja aina kun elät riippumattomana Jumalasta ja kiinnität katseesi itseesi etkä ristiin, ja aina kun pidät aineellista ja ajallista hyvää parempana, kun hengellisiä ja iankaikkisia arvoja, hän (Saatana) on onnistunut.”  (s. 41)

3 Sinulla on täysi oikeus olla vapaa

Sinulla on iankaikkinen elämä ja voit hyvin

Sinun ei tarvitse odottaa kuolemaa saadaksesi iankaikkisen elämän; sinulla on se jo nyt!” (s. 46)

Olet muuttunut syntisestä pyhäksi

Uskovia nimitetään pyhiksi, jotka silloin tällöin tekevät syntiä.” (s. 46)

Tämä on minun vaikea ymmärtää ja jotenkin tuo ”silloin tällöin” kalskahtaa tekopyhyydeltä.  Enemmän koen omakseni, että olen yhä syntinen, joka on armosta pelastettu Jeesuksen Kristuksen verellä.

Olet osallinen jumalallisesta luonnosta

…olemme iankaikkisesti erilaisia Kristuksessa, ja meidän on elettävä sopusoinnussa tämän totuuden kanssa.”  (s. 47)

Voit saada voiton lihasta ja synnistä

Synti on edelleen olemassa vahvana ja houkuttelevana, mutta sen voima ja valta on murrettu.”  (s. 48)

Vapaudut synnin voimasta

Itsesi tuomitseminen ei auta, koska Jeesuksessa Kristuksessa olevia ei kohtaa mikään kadotustuomio.  (s. 55)

Voit voittaa mielestäsi käytävän taistelun

Ei-kristillinen ympäristösi opetti sinut ajattelemaan ei-kristillisesti ja reagoimaan elämään tällä tavoin, ja nämä mallit ja reagointitavat on kaiverrettu mieleesi linnoituksiksi. Mutta kun tulit uskoon, kukaan ei painanut ”poista”-nappulaa päässäsi. Vanhoja lihallisia tapojasi ja mallejasi ei pyyhitty pois; ne ovat edelleen osa lihaasi, ja sinun on hoidettava asiat päivittäin kuntoon.  (s. 56)

4 Kapinaruhtinaan kohtaaminen

Oikeus ja kyky

Totuus on kuitenkin, että vaikka sinussa itsessäsi ei ole kykyä vastustaa Saatanaa ja hänen demonejaan, Kristuksessa sinulla on se.”  (s. 64)

Aseman väärinkäyttäminen

Sinulle on annettu pimeyden valtakunnan voittava valta, mutta jos et usko tätä etkä käytä valtaasi, sinulla ei ikään kuin ole sitä.”  (s. 66)

Vallan syvyys ja leveys

Ja Kristuksen valta on meidän käytettävissämme, jotta eläisimme vapaana ja saisimme voiton demonien vaikutuksesta ja tunkeilusta elämässämme.”  (s. 70)

Valta, joka on annettu

Olet hengellisesti elävä Jumalan lapsi juuri nyt. Istut Jeesuksen Kristuksen kanssa omalla paikallasi taivaassa juuri nyt. Sinulla on kaikki valta ja voima pimeyden valtoihin juuri nyt.”  (s. 71)

Onko sinulla kaikki, mitä tähän tarvitaan?

Usko, nöyryys, rohkeus ja riippuvuus.

Mitä jää käteen: vapaus

Rukoilen, että sinun silmäsi avautuisivat, niin että pystyt näkemään ja ymmärtämään vallan ja voiman, jonka Kristus on antanut sinulle, koska olet uskossa.  (s. 78)

5 Olet Jeesuksen suojeluksessa

Totuuden vyö

Kun opit elämään totuudessa, opit rakastamaan totuutta, koska sinulla ei ole mitään salattavaa. Sinun ei tarvitse koskaan peitellä mitään Jumalalta eikä keneltäkään ihmiseltä; kaikki mitä teet, tapahtuu päivänvalossa.  (s.  85)

Totuus…. Jumalalle olen täysin avoin kirja, ihmisille en voi olla, en voi kaikkia elämäni asioita kertoa/jakaa ihan jokaiselle ihmiselle, mutta rukoilen Jumalalta ohjausta elää elämääni, niin että se kestää päivänvalon…

Vanhurskauden haarniska

Vanhurskautesi Kristuksessa on suojasi Saatanan syytöksiä vastaan, kun hän puhuu arvottomuudestasi pyhän Jumalan edessä.”  (s. 85)

Rauhan (evankeliumin) kengät

Aivan liian monet kristityt vaativat yhteyden pohjaksi yhteisen opin.”  (s. 87)

Yhteinen oppi ei ole kuitenkaan yhteyden perusta: mutta yhteinen perintö on. Olemme kaikki Jumalan lapsia, ja se riittää tuomaan meidät yhteen, niin että rauha vallitsee.” (s. 87)

Uskon kilpi

Mitä enemmän tiedät Jumalasta ja Hänen sanastaan, sitä enemmän uskoa sinulla on. Mitä vähemmän tiedät, sitä pienempi on kilpi ja sitä helpommin Saatanan palavat nuolet pääsevät kohteeseensa.”  (s. 88)

Pelastuksen kypärä

Jos uskon kilpesi vähän vuotaa etkä tahdo millään saada voittoja jokapäiväisessä elämässäsi, luota siihen, että pelastuksen kypärä takaa sinulle iankaikkisen voiton.  (s. 88)

Hengen miekka

Sanaton viestintäsi Jumalan kanssa on sinun henkilökohtainen pyhäkkösi; Saatana ei voi kuunnella sinua salaa.”  (s. 90)

Toinen osa Pysy lujana!

6 Kasvokkain pahan kanssa

Demonit voivat olla joko ihmisen sisällä tai ulkopuolella
-         Saattavat vaatia alueellisia oikeuksia ja liittyvät tiettyihin maantieteellisiin paikkoihin, joita on käytetty Saatanan tarkoituksiin

Ne pystyvät kulkemaan tahdon voimalla
-         Vain rukous ja hengellinen (arvo)valta voi tehdä paikasta pyhäkön demoneja vastaan

Ne pystyvät kommunikoimaan
-         Ihmisille toisen ihmisen kautta

Jokaisella demonilla on oma identiteettinsä
-         Vain Jumalan ilmoitus on sellainen auktoriteetti ja lähde, jossa kerrotaan pahojen henkien persoonasta ja olemassaolosta

Ne pystyvät muistamaan ja tekemään suunnitelmia
-         Pystyvät lähtemään, palaamaan, muistamaan aikaisemman asemansa ja suunnittelemaan palaamista muiden henkien kanssa yhdessä

Ne pystyvät tekemään arvioita ja päätöksiä
-         Pääsevät elämäämme heikkojen kohtiemme kautta

Ne pystyvät yhdistämään voimansa

Niiden pahuusaste vaihtelee

Meidän ei pidä uskoa pahoja henkiä eikä ruveta keskustelemaan niiden kanssa. Meidän tulee jättää ne omaan arvoonsa. Joka kerran, kun ne ampuvat sinua kohti kiusausten, syytösten ja petoksen nuolen, nosta vain uskon kilpi, torju hyökkäys, ja kulje eteenpäin.”  (s. 117)

7 Tiedon ja voiman viettelys

Tässä luvussa käsiteltiin yllättävän lyhyesti okkultismia ja New Age-liikettä, toki edellisissä luvuissa on mainintoja. Amerikkalaiseen tapaan tässä kirjassa kerrotaan ihmisten tarinoita, ja tässä luvussa on pääosassa entisen satanismin ylipapin tarina.

8 Oman tahdon houkutus

Tässä luvussa lueteltiin mitkä asiat ovat syntiä sellaisina tekoina, joita ei välttämättä miellä synniksi.  Minun vakaumukseni ja uskoni poikkeaa osasta näistä synneistä, sillä olen enemmän liberaali kristitty kuin konservatiivinen. En silti edelleenkään tuomitse konservatiisimpia kristittyjä, e minulla ole valtaa sanoa, millainen on se ainut oikea kristitty. Sen me jokainen saamme sitten aikanaan tietään, olemmeko kulkeneet Jumalan ohjaamaa tietä…

9 Älä usko kaikkea kuulemaasi

Minun on hiukan vaikea mieltää, että jokaisessa syytöksessä, että olen arvoton tai huono ihminen Saatana kuiskii korvaani.  On vaikea laittaa kaikki sellainen Saatanan syyksi, jotenkin siitä jää tunne, että pakoilen omaa vastuuta tekojeni suhteen.

10 Ulkonäkö voi pettää

Petämme itseämme, kun kuulemme Sanan, mutta emme tee sen mukaan

Petämme itseämme, jos sanomme ettei meissä ole syntiä

Petämme itseämme, kun luulemme olevamme jotakin mitä emme ole

Petämme itseämme, kun luulemme olevamme viisaita tässä maailmassa

Petämme itseämme, kun luulemme olevamme uskonnollisia, mutta emme pysty hillitsemään kieltämme

Meidän ei tule koskaan käyttää kieltämme toisten ihmisten masentamiseen.”  (s. 170)

Petämme itseämme, kun luulemme, ettemme niitä sitä, mitä kylvämme

Petämme itseämme, kun luulemme, että siveettömät perivät Jumalan valtakunnan

Petämme itseämme, jos luulemme, että voimme jatkuvasti olla huonossa seurassa, niin ettei se vaikuta meihin turmelevasti

11 Varo! Voit menettää hallinnan

Tässä luvussa on myös kertomus naisesta, joka oli pahojen henkien vallassa ja pääsi niistä eroon löytäessään Kristuksen.  Anderson myös käy läpi Raamatussa olevia kohtia missä demonit ovat alkaneet hallita pyhiä.

Kolmas osa Vaella vapaana!

12 Vapauteen Kristuksessa

Tässä luvussa esitellään seitsemän askelta, jotka kirjan mukaan on otettava voidakseen kokea täyden vapauden ja voiton, jonka Kristus on meille ristillä ostanut.

Minulle nämä askeleet tuntuivat loputtomien listojen läpi käymiseltä. Jollekin tämä tapa varmasti on se millä kokea täyden vapauden ja voiton. Sitäkään en täysin vielä ymmärrä mitä se oikein tarkoittaa.

Ensimmäinen askel: jäljitelmä ja aito
Toinen askel: eksytys ja totuus
Kolmas askel katkeruus ja anteeksiantamus
Neljäs askel: kapina ja alistuminen
Viides askel: ylpeys ja nöyryys
Kuudes askel: vankeus ja vapaus
Seitsemäs askel: suostuminen ja kieltäytyminen

13 Miten autan toisia löytämään vapauden Kristuksessa

Olemme virheellisesti laatineet demonisten voimien kohtaamiseen tähtäävät menetelmämme evankeliumeiden emmekä kirjeiden perustalle

Jotkut ovat virheellisesti väittäneet, ettei seurakunnassa ole enää vangittujen vapauttamisen tehtävää, koska kirjeissä ei ole sitä varten erityisohjeita

Olemme virheellisesti pitäneet vapautta voimien kohtaamisen seurauksen emmekä totuuden kohtaamisen hedelmänä

Olemme virheellisesti olettaneet, että tärkein pätevyysedellytys toisten auttamisessa vapauteen on poikkeuksellinen lahjakkuus tai kutsumus eikä ihmisen luonne ja kyky opettaa

Kirjan lopussa on vielä ohjeita, miten auttaa ihmisiä löytämään vapauden

Kerää taustatietoja
Tyrmää väärät käsitykset
Tee työtä ihmisen, ei demonin kanssa
Johdata vapauden askeliin

Ilmeisesti nämä ohjeet tarkoittavat demonien kanssa kamppailevien vapautusta.  En koe tällaista Kristuksen sanoman viemistä omakseni. Ahdistuisin, jos joku keräisi minusta tietoja ja tyrmäisi voimakkaasti käsitykseni.

Kirjan lopussa on liitteitä mm. lista ei-kristillisistä liikkeistä ja uskonnoista sekä kysymyskaavakepohja taustatietojen keräämiseen.  Mitä tapahtuu tuollaisille kysymyskaavakkeille, joita toisesta ihmisestä kerätään? Jääkö se kysymyksien tekijälle vai saanko kysymysten kohde sen itselleen?  Jotenkin koen tällaisen tavan haavoittavana.

Tässä kirjassa oli toki asioita, jotka laittoivat pohtimaan omaan uskoani ja uskonkäsitystäni. Osa teksteistä toi armoa ja lohdutusta, osan koin liian painostavaksi ja ahdistavaksi.

Neil T. Anderson: Enemmän kuin voittaja, Päivä, 1995
suom. Merja Pitkänen
(engl. alkuteos The Bondage Breaker, 1990)
Mistä hankittu: lainattu Töysän kunnankirjasto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti