torstai 24. tammikuuta 2019

Käsittely jatkuu : puolustuksen puheenvuoro


Takakansitekstissä sanotaan:
Tässä kirjassa käydään oikeutta: käsittelyssä on kristillisen uskon luotettavuus. Kirjoittajat vastaavat tuttuihin vastaväitteisiin esittämällä vakuuttavaa näyttöä asiansa tueksi. ”Väittelyn” päätteeksi lukija saa tehdä omat johtopäätöksensä.
Kirja valaisee erinomaisesti kristinuskon ydinasioita ja myös sellaisia kiisteltyjä aiheita kuin kärsimys sekä uskon ja tieteen välinen suhde. ”

Alfa-kurssin perustaja Nicky Gumbel:
Käsittelee monia huomattavia vastaväitteitä kristillisestä uskosta. Klassikko, jota usein suosittelemme Alfa-kurssilla.”

Käsittely jatkuu: puolustuksen puheenvuoro teoksen kirjoittajat ovat:

John Young, joka on toiminut muun muassa luokanopettajana, evankelistana sekä radio- ja televisiotoimittajana. Hän on kirjoittanut parikymmentä kirjaa.

David Wilkinson, joka on astrofysiikan ja teologian tohtori ja toimii Durhamin St John’s Collegen rehtorina. Hän on kirjoittanut useita kirjoja, joissa on puututtu muun muassa keskusteluun kristinuskon luotettavuudesta.

Kirja alkaa siten, että kirjoittajat kertovat itsestään, kirjan sisällöstä, kirjan nimestä ja muutama sana lukijalle.

1 osa
Kysymyksiä: Enimmäkseen seurakunnasta ja yhteiskunnasta

1 Usko on sokea
2 Ei ole väliä, mihin uskoo, kunhan on vilpitön
3 Uskonto ei ole ”nastaa”
4 Varoittava esimerkki toiveajattelusta
5 Ei tarvitse käydä kirkossa voidakseen olla kristitty
6 Jumala oli avaruusmies!
7 Kristillisyydessä ei ole huumoria

Pohdin mitä tarkoittaa, että usko on sokea. Löysin netistä artikkelin, jossa pohditaan tämä käsitettä, ”tunne-uskovaisen” kannalta:

Mielestäni usko Jumalan olemassaoloon voi ja tarvitsisi olla rationaalista, mutta varsin usein se ei kuitenkaan sitä ole. Kovin monilla ihmisillä usko Jumalan olemassaoloon on lähes täysin tunne- tai kokemusperäistä. Usko otetaan itsestäänselvyytenä, jota ei osata tai haluta rationaalisesti perustella. Tällaisiin ihmisiin vetoaa fideistinen ”sokea” usko.

Jos uskotaan pelkästään tunneperäisesti, voidaan myös väittää, että rationaalista uskoa ei ole olemassa. Erityisesti ihmiset, jotka ovat persoonaltaan tunnevaltaisia, eivät kaipaakaan rationaalisuutta uskoonsa.”
(lähde: Vieraskynä: Usko ja järki – kolme mallia, kirjoittanut Harri Koskela, www.areiopagi.fi)

Onko sitten väliä, mihin uskoo? Millaista on vilpitön usko? Kirjassa sanotaan, että ihmisten uskomukset ja teot ovat kytköksissä keskenään. Uskomukset säätelevät tekemisiämme.
Voiko olla kristitty, vaikka ei kävisi koskaan kirkossa? Entä jos olet sellaisessa elämäntilanteessa, että et pääse kirkkoon, vaan kuuntelet jumalanpalveluksen radiosta tai katsot sen virtuaalikirkon kautta. Entä jos hengelliset tapahtumat (seurat, kesäjuhlat) ovat sinulle sitä Jumalan Sanaa, jota tarvitset, kun kirkko tilana ahdistaa?  Minulle kirkko on paikka, jossa hiljennyn jumalanpalvelukseen ja saan tulla Herran Ehtoolliselle. On kuitenkin sunnuntaiaamuja, jolloin valitsen radiojumalanpalveluksen tai hiljennyn Raamatun Sanan äärellä kotona tai luonnossa. 

Tekopyhät kristityt!

1 Kirkon ei-kristityt johtajat
2 Kristitty-sanan venyvä käyttö
3 Kristityt ovat syntisiä
Se (kristinusko) on suunnattoman kiinnostunut syntien anteeksiantamisesta ja synnin vallasta vapautumisesta.” (s. 43)

Myönteinen puoli

1 Alkuseurakunta
2 Eilispäivän kirkko
3 Tämän päivän kirkko

Millainen oli alkuseurakunta, eilispäivän kirkko ja millainen on tämän päivän kirkko – sitä käydään lyhyesti tässä luvussa läpi mielenkiintoisin esimerkein.

2 osa Kysymyksiä luonnontieteistä ja uskonnosta

Kuinka voit olla luonnontieteilijä ja kristitty?
Apinoita vai enkeleitä? Charles Darwin ja muuta sellaista
Kristillisyyden ja luonnontieteiden rinnakkaiselo
Yhteinen maaperä
Lyhyt luku pitkästä kiipeilyretkestä

Kristinuskoa puoltavat todisteet löytyvät lähinnä historiasta ja henkilökohtaisesta kokemuksesta, eivät luonnontieteistä, vaikka vakuuttavaa todistusaineistoa on luonnontieteidenkin piirissä.”  (s. 68)
”Koska luonnontieteilijät ovat älykkäitä ihmisiä, ja kohtalaisen moni heistä on kristitty uskova, tämä puoltaa vahvasti sitä, ettei kristinusko ole satu, jota tarvitsevat ainoastaan sellaiset ihmiset, jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan.”  (s. 69)

Osa 2 on kirjan osio, joka saa minut pohtimaan uskon asioita eri tavalla ja nämä kirjoitukset luonnontieteistä ja uskonnosta saavat minut hämmentymään. Tunnen jonkinlaista epätoivoa, kun usko ei olekaan enää minun yksinkertainen asia, mutta toisaalta kiehtoo laittaa omat näkemykset myllerrykseen. Halu lukea yhä enemmän kristillistä kirjallisuutta kasvaa, samoin Raamatun tulkinta jokapäiväisessä elämässäni.

3 osa Kysymyksiä Raamatusta

Raamattuun ei nykyisin voi uskoa
Entäpä Kuolleenmeren kirjakääröt?
Dan Brown ja Da Vinci-koodi
Lisää arkeologiasta ja tutkimustuloksista
Liian väkivaltainen, liian vanha, liian miehinen, liian ristiriitainen
Raamattua koskevia lainauksia

Osa 3 on kiehtovaa luettavaa erityisesti arkeologisista tutkimuksista. Haluaisin matkustaa Israeliin jonain päivänä kokeakseni sen kulttuurin ja historian. Olen lukenut Dan Brownin Da Vinci-koodin ja katsonut hänen kirjoistaan tehdyt elokuvat.  En ole lukenut Pyhä veri, pyhä koodi-teosta, mutta kirjahyllystäni löytyy Koodin salaisuudet Opas Da Vinci-koodin mysteereihin. Voisin lukea tuon kirjan uudelleen – nähdäkseni ovat käsitykseni ja tuntemukseni tuosta kirjasta muuttuneet.

4 osa Kysymyksiä kärsimyksestä

Miksi Jumala sallii kärsimyksen?

Tämä on vaikea ja arka kysymys vastattavaksi. Toiset pitävät kärsimyksiä Jumalan rangaistuksina tai koettelemuksina.  Miten minä kärsimykset koen… toisinaan koettelemuksina, joista selviytyminen ilman Jumalaa olisi ollut mahdotonta (olen ollut sellaisessa elämävaiheessa, että yritin selvitä itse vihan ja katkeruuden voimalla), toisinaan omat syntiset tekoni saavat ajattelemaan, että Jumala rankaisee…  Toisten kärsimyksien syitä en osaa enkä voi selittää, niiden kohdalla huudan minäkin välillä miksi Jumala?

5 osa Kysymyksiä Jeesuksesta

Onko Jeesus ihmisten keksintöä?
Nykypäivän todistajia
Jeesus, Buddha, Muhammed – mitä eroa heillä on?
Kuolleet ihmiset eivät nouse ylös
Viisi kertomusta ei muutu yhdeksi

Seitsemän asiaa, joista voidaan olla melko varmoja:

-         Jeesus Nasaretilainen oli ja eli Pontius Pilatuksen hallintoaikana
-         Hän oli huomattava opettaja
-         Hän sai mainetta ihmeidentekijänä
-         Ihmisten mielipiteet hänestä jakaantuivat kahtaalle
-         Hän loukkasi vallanpitäjiä
-         Hänet tuomittiin kuolemaan ristiinnaulitsemalla
-         Hänen vaikutuksensa kasvoi nopeasti hänen ristiinnaulitsemisensa jälkeen

Kaksitoista asiaa ylösnousemuksesta:

-         Jeesus kuoli nuorena miehenä
-         Monet ihmiset väittivät nähneensä ylösnousseen Jeesuksen
-         Opetuslapset kärsivät opetustensa tähden
-         Harhanäyt edellyttävät tietynlaisia olosuhteita
-         Opetuslapset saarnasivat ylösnousseesta, eivät henkiin jääneestä Kristuksesta
-         Kukaan ei löytänyt ruumista
-         Haudasta ei tullut pyhiinvaelluskohdetta
-         Ensimmäiset todistajat olivat naisia
-         He kutsuivat Jeesusta Herraksi
-         Nykypäivän psykologia puhuu ylösnousemuksen puolesta
-         Kristuksen voima nykypäivänä
-         Todisteet vakuuttavat joitakin yllättäviä ihmisiä

6 osa Todista se minulle! Onko Jumala olemassa?

Ihmeellinen maailmankaikkeus
Henkilökohtaisen kokemuksen todistus
Historian tarjoamat todisteet
Vastahakoisuudelle ei löydy perusteita

Monilla kristityillä on vahva usko Jumalaan, vaikkei heillä olisikaan ollut väkeviä kokemuksia.  Joillekuille keskeinen kokemus on hiljainen luottamus siihen, että heidän rinnallaan on näkymätön Läsnäolo auttamassa ja ohjaamassa – ja kannustamassa rakastamaan ja palvelemaan lähimmäisiä.”  (s. 238)

Tämä kirja on yksi parhaista Alfa-kurssin opaskirjassa listatuista kirjoista. Tämän kirjan aion hankkia omaan kirjahyllyyn, jotta voin palata kirjan äärelle uudelleen, tehden omia merkintöjäni.

Tässä kirjassa on toki asioita uskosta, jotka laittavat pienet aivonystyräni koville, mutta kirjan jokaisen luvun lopussa on hauskoja Pidä tauko-osioita, joihin on kerätty uskontoon liittyvää huumoria ja vitsejä. Ne keventävät lempeästi kirjan tekstiä ja aivot saa hetken olla vähemmällä pohdinnalla.



John Young ja David Wilkinson: Käsittely jatkuu: puolustuksen puheenvuoro, Päivä, 2010
suom. Risto Mikkonen
(engl, alkuteos The Case Against Christ, uud. p. 2006)
Mistä hankittu: lainattu Seinäjoen kaupunginkirjasto

Kirjasta pieni arvostelu Reijo Telarannnan sivuilla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti