lauantai 22. kesäkuuta 2019

Evankelistan testamentti: evankeliumin viestikapulan siirto seuraaville sukupolville

Kalevi Lehtinen (1936-2011) oli yksi tunnetuimmista suomalaisista evankelistoista. En valitettavasti tavannut häntä koskaan, sillä uskon asiat eivät minua vielä tuohon aikaan kiinnostaneet niin paljon.  Riku Rinne (s. 1963) on nuorisoevankelista. Tiedän jotakin hänen tekemästään työstään nuorten parissa. Joitakin hänen laulujaan olen kuunnellut Spotifysta. Riku Rinteen kirjoittamia kirjoja en ole vielä lukenut. Evankelistan testamentti: evankeliumin viestikapulan siirto seuraaville sukupolville kirjan löysin kirjaston kokoelmista etsiessäni kirjoja Kalevi Lehtisestä.

Kalevi Lehtinen ja Riku Rinne käyvät vuoropuhelua omasta matkastaan uskon tiellä, matkasta evankelistaksi.

Alkutekstissä sanotaan:

ME OLEMME vaihtamassa viestikapulaa kädestä käteen. Juuri tällä hetkellä me molemmat pidämme vielä siitä kapulasta kiinni. Edustamme sukupolvia, jotka tekevät työtä samaan aikaan, mutta sekin hetki tulee, jolloin on toisen on hellitettävä otteensa. Silloin on  evankeliumin julistamisen näyn oltava tukevasti kiinni työtä tekevän jatkavan sukupolven kädessä.”  (s. 8)

Toivomme ja rukoilemme sinun ja kaikkien lukijoitten saavan tämän kirjan sivuilta apua siihen kehityksen vaiheeseen, missä itse kukin olette lähtemisessänne Jumalan työhön. Me olemme tehneet tämän kirja teitä varten, mutta se lähteminen on teidän tehtävänne.” (s. 9)

Evankelista on  siis henkilö, jolla katsotaan olevan kristillisen evankeliumin eli ilosanoman julistamisen lahja. Monissa kristillisissä yhteisöissä evankelista-nimitystä käytetään saarnaajista ja kyseisen kirkon tai liikkeen sananjulistajista. (lähde: wikipedia)

Kalevi Lehtinen kertoo omasta matkastaan evankelistaksi. Hänen tarinansa onkin tuttu hänen aikaisemmista kirjoistaan.  Riku Rinteen tarina ei ollut minulle entuudestaan tuttu. Hänen uskon matkansa henkimaailman syövereistä on yksi matka, minkä moni muukin uskoon tullut on läpikäynyt. Tunnistan itsessäni joitakin piirteitä – minä olisin voinut olla matkalla syvälle pimeyteen parikymppisenä…. 

Evankelistat saavat näkyjä – missioita uskoontulevien joukoista. Minulla on ristiriitaisia tunteita ajatuksesta, missä keskiössä tuntuu olevan uskoontulevien määrä, mitä isompia missioita, sitä enemmän niistä hehkutetaan.  En täysin kuitenkaan tätäkään julistamismuotoa vierasta, vaikka itse en ole koskaan osallistunut varsinaiseen missioon. Kristuspäivää Turussa voi osaltaan verrata tälläiseen kokemukseen.  Siihen tilaisuuten haluan olla osallisena toistekin. Elokuussa olisikin Lempäälän Ideaparkissa KesäSpirit, jonka järjestää Hengen  uudistus kirkossamme r.y.
Silti tiedän, että jokainen yksittäinen kohtaaminen uskoa etsivien tai jo uskossa olevien kanssa on yhtä tärkeä evankelistoille, useimmille uskovaisille – olisiko se minun palvelutehtäväni? Yksittäisen ihmisen kohtaaminen.

Kalevi Lehtisen myötä Suomeen on tullut Campus Crusade for Christ -järjestön toimintaa, mutta ei ei itsenäisenä järjestönä.

Campus Crusade for Christ (CCC) on kansainvälinen tunnustustenvälinen evankelioimis- ja opetuslapseusjärjestö, joka toimii noin 190 maassa.USA Todayn mukaan CCC on Yhdysvaltain suurin evankelioimisjärjestö. Nykyisin sillä on palveluksessaan yli 27 000 kokopäiväistä saarnaajaa ja se on kouluttanut yli 225 000 vapaaehtoista ympäri maailman.

Suomessa CCC ei ole toiminut itsenäisenä järjestönä vaikka toimintaa Suomessa on ollut vuodesta 1967. Läheisintä toimintaa CCC:n kanssa on ollut Kansan Raamattuseuralla, joka on tehnyt yhteistyötä CCC:n eurooppalaisjärjestön Agape Europen kanssa vuodesta 1972. (lähde: wikipedia)

Agape Europe on kansainvälisen Campus Crusade for Christ -järjestön (CCC) länsieurooppalainen haara, joka toimii 21 Euroopan maassa. "Agape" -sana on kreikkaa ja tarkoittaa Jumalan rakkautta. Järjestö tekee yhteistyötä koko Kristuksen kirkon kanssa.  (lähde: Mission Europe-sivusto)

Riku Rinne on ollut perustamassa Come Home -toimintaa, joka on nykyisin Radio Come Home sekä TV7:lla TV Come Home.  Tämän toiminnan kohteena ovat lapset ja nuoret.

Riku ja Kalevi kertovat miten evankelistan työ ja perhe-elämä sopivat yhteen. Tiedän millaista on perhe-elämä, kun toinen vanhemmista on reissutyössä. Oma isäni teki elämäntyönsä rekkakuskina. Hänen työnsä kulki ympäri Suomen, välillä Ruotsissakin. Isäni oli myös 70-luvun lopussa 1 ½ vuotta Saudi-Arabiassa autonosturinkuljettajana. Ehkä olen isältäni tavallaan perinyt kaipuun tien päälle.  Oma työni on toki ollut tähän asti paikkakuntaan sidottua ja se on ollut omien lapsieni onni. Nyt kun he ovat aikuisia ja olen itse jälleen uuden tien edessä, olen miettinyt paljon toisenlaista tapaa työskennellä. Ehkä projekteja, keikkoja ympäri Suomen, ehkä ulkomaillekin….

Riku Rinne ja Kalevi Lehtinen kertovat ensimmäisestä kohtaamisestaan evankelistakokouksessa Nokialla vuonna 2000. Tämän myötä Riku sai kutsun MENET:in Suomen keskuksen alaiseen toimintaan. MENET tarkoittaa Maailman Evankelioimisen Nuori Energia Toimikuntaa.

He pohtivat tässä kirjassa myös evankelioimistyön tulevaisuutta ja sitä mitä varten heidät on lähetetty tähän tehtävään ja mitä varten heille on annettu voima evankelioimiseen.

Tiedottaminen – sanoma Kristuksesta kaikille ihmisille

Uskoon johdattaminen – kaikki eivät pelastu pelkästään tiedon kautta, vaan he tarvitsevat johdatusta

Opetuslapseuteen johdattaminen – evankelioimistyön päämäärä.

Tässä sanotaan, että evankelioimistyön mitta ei ole uskoontulleitten lukumäärä vaan heidän opetuslapseutensa, työn pysyvä hedelmä.

Mikä on sitten ero kristityllä ja opetuslapsella?

Kristitty – korostaa asemaamme Kristuksen omina.
Opetuslapsi – prosessi, jossa muutumme koko ajan. Opimme uutta ja kasvamme kristittyinä.

Kun kristitty kuolee, hän menee taivaaseen Herran luo. Opetuslapsikin menee kuoltuaan taivaaseen, mutta hän ottaa sinne muita mukaansa. Koska hän on Kristuksen seuraaja, jolle Kristus on auktoriteetti, hän on myös Kristuksen työväline, jota Kristus käyttää sanomansa eteenpäin viemiseen. Meidät (evankelistat) lähetetty varustamaan kanssaihmisiämme Kristuksen sanoman moninkertaistajiksi. Opetuslapset ovat osa helluntaina alkaneesta maailmanlaajuisesta ketjureaktiosta.  Me koulutamme kristittyjä ja varustamme tähän tehtävään, jotta prosessi lähtisi alkuun kaikissa kristittyjen yhteisöissä. Ei vain jonkun nuoriso-ohjuksen tai pastorin kautta vaan jokaisen Jeesukseen uskovan ja opetuslapseksi kasvaneen ihmisen kautta.”  (s. 124)

Miksi me tavalliset kristityt emme aktiivisesti todista Jeesuksesta?

Krisittyjen hengellisen elämän hengetön tila

Hengellinen elämä ei ole niin Kristuksen täyttämää, niin ylipursuavaa riemullista, voimakasta ja todellista, että se lähettäisi liikkeelle iloista uutista kertomaan.”  (s. 136)

Kristityt eivät tiedä mitä sanoisivat Kristuksen luokse johdatettavalle

Jotkut ovat omissa kristillisissään sisäpiireissään oppineet puhumaan kaanaankielistä, syvällistä ja salattua Jumalan viisautta niin hyvin, että ovat unohtaneet naapurinsa ja työtoverinsa puhuman ja ymmärtämän kielen.”  (s. 136)

Tunneperäiset syyt

Epäonnistunut evankeliointi. Painostaminen evankeliointityöhön.  Lainomainen evankeliointityö.

Tietoisuus siitä, että negatiivisista kokemuksistamme tai vajavaisuudestamme huolimatta saamme olla Jumalan käytössä yksin armosta Hänen rakkautensa tähden.” (s. 137)

Millaisia koulutustavoitteita voisi olla Jeesuksen todistajana toimimisesta?

Seurakunnallisuus

Ainoa liikkeille ja järjestöille olemassaolemisen oikeuden antava tehtävä on olla palvelemassa, auttamassa ja tukemassa seurakuntaa, ei korvaamassa sitä eikä edes kilpailemassa sen kanssa.” (s. 138-139)

Ulospäin suuntautuminen

Uusi testamentti ei kerro yhdenkään ihmisen tulleen uskoon kristillisen seurakunnan kokouksessa, joskin sekin mahdollisuus tälläiseenkin myönnetään. Seurakunta oli Jumalan lasten rakentumista varten, seurakunnan ulkopuolinen maailma evankelioimista varten.”  (s. 139)

Raamattulisuus

Tulevaisuudessa evankelioimisen tulee olla rakkaudella hyökkäävää ja ulospäin suuntaunutta, mutta samalla sataprosenttisesti uskollista evankeliumille, joka kertoo ainoasta mahdollisuudesta pelastua.”  (s. 139)

Krisuksen herruus

Meidän on uskallettava realistisesti arvioida, mistä kannattaa taistella evankeliumin tähden ja mistä kiinni pitäminen menneisyydessä elämistä ja ruudin haaskaamista, ellei peräti Jumalan Sanan vastaista vahingollista voimaa.”  (s. 140)

Yhteys

Jos kaikki jäsenet olisivat samanlaisia, kenelläkään ei olisi mitään annettavaa toisille. Ei olisi tarvetta yhteyteen. Mutta Jumala teki jäsenet erilaisiksi, jotta ne tarvitsisivat toisiaan ja voisivat antaa jotakin toisilleen.”  (s. 142)

Kiinnostaako evankeliumi nykyajan ihmisiä, nykynuorisoa?  Tätä kysymystä on varmasti pohdittu vähän väliä. Sitä pohtivat 2000-luvun alussa myös Riku Rinne ja Kalevi Lehtinen.  Riku Rinne voi nuorisotyönsä kautta vilpittömästi sanoa, että kyllä nuorisoa kiinnostaa evankeliumi.

Kirjan lopussa on Kentälle -osio. Ensimmäisessä kappaleessa Kalevi Lehtinen puhuu Pyhän Hengen  voimasta. Molemmat kertovat lopuksi miten päästä alkuun evankeliumin eteenpäin viemisessä.

Varmistu, että olet uskossa
Anna Jeesuksen puhdistaa itsesi
Anna Pyhän Hengen täyttää itsesi
Tee suunnitelma
Rukoile
Lähde liikkeelle
Avaa suusi
Kun puhut, niin puhu Jeesuksesta

Jumala on olemassa.
Ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, mutta hän lankesi syntiin ja joutui eroon Jumalasta.
Jeesus on Jumalan vastaus, ainoa vastaus, ihmisen syntiin.
Usko.
Rakasta.
Luota siihen, että Jumala käyttää sinua.

Kalevi Lehtinen ja Riku Rinne: Evankelistan testamentti: evankeliumin viestikapulan siirto seuraaville sukupolville, Kuva ja Sana,2006
kansi: Antti Kemppinen
Mistä hankittu: lainattu Lapuan kaupunginkirjasto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti