perjantai 21. kesäkuuta 2019

Kedon kukkia

Riikka Juvosen Kedon kukkia on kaunis, Raamatun teksteistä kumpuava juhannuskirjani. 

Kauneudesta

"Toivo on kätkeytynyt kauneuteen: aallon välkkeeseen, linnun lentoon, aamun kajoon, tuulen huokaukseen."  (s. 6)

Tähän kohtaan Riikka Juvonen on valinnut Esterin tarinan - orpotytöstä kuningatar Esteriksi. Rohkea, kaunis nainen, joka pelasti juutalaiskansan.  Juutalaiset viettävät tämän muistoksi purimia, kaksipäiväistä ilojuhlaa.

Riikka Juvonen kirjoittaa kolme mietelmää kauneudesta, joita jään pohtimaan.

Saako ihminen nauttia kauneudesta? Kauniista vaatteista? Saako laittaa hiuksiaan, meikata, lakata kynsiään? Voiko pitää koruja? Mikä on kaunista? Jokainen ihminen on kaunis omalla persoonallisella tavallaan. Toivon, että jokainen voisi arvostaa myös omaa kehoansa niin kuin arvostaa sisäistä kauneuttansa.

Turhamaisuutta vai näennäistä nyöryyttä?  Kumpaako minä edustan?  Toivottavasti, en täysin kumpaakaan...  jätänhän armolle tilaa.

Ilosta

"Jos Jumala ei pitäisi iloa tärkeänä, hän ei olisi luonut linnunlaulua, perhosia, lorisevia puroja ja lasten naurua. Ilo kiitosta. Elämästä kiitosta."  (s. 18)

Samuelin kirjassa kerrotaan, miten Daavid riisui viittansa ja tunikansa tanssi ilosta pelkässä aluspaidassaan Herran arkkua, Liiton arkkua, Pyhä kirstua viedessään riemusaatossa Jerusalemiin.

Juvosen kolme mietelmää ilosta tuovat mieleeni:

Ilo on Jumalan lahja meille, jolla Hän  meitä tervehtii. Ja ilon kautta me saamme ylistää Jumalaa. Siksi rakastan kuunnella ylistyslauluja ja rohkenen niitä laulaakin.  Välillä minäkin nostan käteni ylös helluntaiseurakunnan väen rohkaisema - rakastan heidän iloaan Jumalassa.

Rakkaudesta

"Ehkä rakkauden tunnistaa juuri siitä: se muotoaan, vaihtaa asua, hiipuu tulesta hiillokseksi, mutta ei katoa."  (s. 26)

Tähän kohtaan Riikka Juvonen on valinnut Raamatun kohdan, missä Jeesus on Getsemanessa. Suurimman rakkauden osoituksen, mitä Jumala on meille antanut. Hän antoi ainoan poikansa hengen meidän pelastukseksemme, meidän armahdukseksemme.

Juvosen rakkauden mietelmät saavat minut ajattelemaan:

Miten minä rakastan? Osaanko antaa rakkauttani? Olenko rakkaudessani oma itseni täysin avoimena?  Osaanko vastaanottaa rakkautta?

Intohimosta

"Intohimo on tuli paratiisin liedestä."  (s. 36)

Daavidin ja Batseban tarina on varmasti Raamatun tunnetuin intohimotarina. Se on myös ristiriitaisia tunteita herättävä Raamatun kertomus pettämisestä, mutta myös vastuunkantamisesta, oman syyllisyyden taakan tunnustamisesta Jumalalle.

Intohimon mietelmät vievät minut ajatuksineni sydämeni syvyyksiin:

Elän elämääni intohimoisesti, se vie minut toisinaan kohtaamisiin ja kokemuksiin, joita Jumalan voima, rukousvastaukset tuovat eteeni. Olen hyvin tunteikas ihminen. Asia tai ihminen, josta kiinnostun vie minun tunteeni syville vesille - tunnen iloa, rakkautta, kaipuuta, hämmenystä. Toisinaan järjen ääni yrittää hidastaa intohimoani, ja hetkisen yritän hiljentää tunteitani.... kunnes en voi esittää olevani jotain muuta. Olen avoin kirja, jota ei ole helppo sulkea.


Riikka Juvonen: Kedon kukkia, Kirjapaja, 2009
Mistä hankittu: lainattu Kurikan kaupunginkirjasto








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti