sunnuntai 6. lokakuuta 2019

Sinun parantajasi

Francis MacNuttilla on laaja kokemus sairaiden puolesta rukoilijana ja sielunhoitajana. Sinun parantajasi -teos on rohkaissut useita kristittyjä rukoilemaan sairaiden ja henkisen eheytymisen puolesta. Francis McNutt antaa käytännön ohjeita, miten se tulisi tehdä.

Francis MacNutt on aikaisemmin kirjoittanut kirjan nimeltä Parantumisesta (Karas-Sana, 1986). Sinun parantajasi kirja on uudempi versio, jossa hän ajattelee kaikkia kristittyjä eikä vain katolilaisia.

Francis MacNutt on amerikkalainen katolinen pappi. Hän kertoo johdantotekstissä miten hänestä tuli aktiivinen esirukoilija.

Mitä sairaiden puolesta rukoileminen on?


Ensimmäisessä luvussa Francis MacNutt pohtii tapahtuuko parantumisia.

"Omien kokemusteni perusteella olen vakuuttunut siitä, että Jumala parantaa, ja vieläpä usein." (s. 26)

Itse en ole henkilökohtaisesti kokenut sellaista parantumista, enkä ole ollut mukana, kun joku muu on kokenut parantumisen. Vai olenko sittenkin kokenut parantumisen, kun vuosi sitten selkäkipuni katosi eikä ole vuoteen tullut takaisin?  Rukoiltiinko selkäkipuni paranemisen puolesta? Rukoilinko itsekin Jumalaa ja pyysin ottamaan kivun pois tai edes hiukan sitä lievittämään.

Toisessa luvussa pohditaan ennakkoluuloja parantamista kohtaa.

1. En halua missään tekemisissä uskolla parantamisen kanssa
2. Sairauteni on Jumalan antama risti
3 Vain pyhät ihmiset voivat tehdä ihmeitä; minä en ole pyhä
4 Emme tarvitse enää merkkejä ja ihmeitä, meillähän on usko
5 Ihmeitä ei tapahdu oikeasti; niistä puhuminen on vain alkukantainen tapa kuvat todellisuutta

Kärsimyksen hyväksyminen, koska se on kiinni
-Jumalasta
-Sinusta
-Parantamisen luonteesta

Kolmas luku käsittelee Kristinuskon ydinsanomaa: Jeesus pelastaa ja neljännessä luvussa puhutaa siitä, miten Jumala tahtoo ihmisen eheyttä.

Sairaiden voitelu on enemmän katolisen kirkon parantamistoimintaa kuin protestanttisen. Käsittääkseni omassakin seurakunnassani olisi mahdollista saada sairaan voitelu.

Viides luku käsittelee kärsimystä ja sen merkitystä.  Kuudennessä luvussa pohditaan onko ihme todiste.

Seitsemännen luvun aihe on Jumala on rakkaus.

Miten usko, toivo ja rakkaus liittyvät parantamiseen


Millainen on parantamisen tarpeessa oleva usko

Neljä tapaa suhtautua parantamiseen:

1 Ihmisen on parannettava itsensä
2 Parantumisia tapahtuu mutta harvoin
3 Paraneminen on tavallista, ja yleensä  sairas paranee sitä rukoiltaessa, mutta ei kuitenkaan aina
4 Parantaminen tapahtuu aina, kun siihen uskotaan

Millaista uskoa me tarvitsemme?

1 Usko Jumalaan ja usko omaan uskoon
2 "Uskon voima" ja usko yleensä
3 Kenen uskoa tarvitaan?
4 Hutspa - jiddishinkielinen slangisana, joka tarkoitta uskallusta tai röyhkettä, toimintana ilmenevää äärimäistä luottavaisuutta, riskin ottamista tai tilanteen törkeää hyväksikäyttöä

Mikä on uskon salaisuus

Parantamisen salaisuus

1 Älä tee mistään menetelmästä tai kokemuksesta yleistä mallia
2 Pyydä Jumalalta apua, mutta älä määrää, milloin ja miten hänen tulee auttaa

"Mutta suurin on niistä on rakkaus"

Millainen on rakkauden ilmapiiri

Erilaiset painotukset esirukoustyössä

1 Voiman korostaminen
2 Rakkauden korostaminen

Parantumisen perustyypit ja niiden mukainen rukous


"Parantumisen perustyyppejä on neljä sen mukaan, millainen sairaus ihmistä vaivaa ja mikä sen on aiheuttanut."  (s. 161)

Eri sairaustyypit:
1 Hengelliset sairaudet, jotka johtuvat yksilön omista synneistä 
2 Tunne-elämän häiriöt tain ongelmat, jotka johtuvat menneisyyden kipeistä kokemuksista
3 Ruumiilliset sairaudet, jotka johtuvat taudeista tai onnettomuuksista

Neljä rukoustapaa:
1 syntien anteeksisaaminen (katumusrukous)
2 tunne-elämän paraneminen
3 ruumiillinen paraneminen
4 pahojen henkien sidonnaisuudesta vapautuminen (eksorsismi)

Lääketiede parantumisen apuna

"...on opittava tekemään yhteistyötä ja lopetettava kilpaileminen, niin että voimme välittää Jumalan parantavaa voimaa koko Kristuksen ruumiille."  (s. 164)

Syntien anteeksisaaminen ja -antaminen

"Kristus haluaa jokaisen ihmisen kokevan syntien anteeksisaamisen, sillä se saa aikaan parantumisen syvimmällä tasolla."  (s. 167)

1 Ruumiillinen sairaus ei suinkaan ole pelastuksen tuottava siunaus, vaan usein merkki siitä, ettemme ole kokeneet vapautumista, ettemme ole hengellisesti ehyitä
2 Ruumiin paranemisen edellytyksenä on usein syntien anteeksiantaminen ja -saaminen tai tunne-elämän paraneminen
3Kaikkein tärkeintä on tehdä parannus katkeruudesta tai kaunasta - joita monet kristityt eivät edes pidä synteinä
4 Rakkauden avulla päästään parhaiten murtautumaan läpi kylmyyden, haavojen ja katkeruuden, jotka estävät Jumalan parantavaa voimaa virtaamasta ihmiseen

Tunne-elämän ongelmien paraneminen

"Tunne-elämän paranemista tarvitsee jokainen, joka jollain tavalla kokee vanhojen muistojen painavan. " (s. 184)

Fyysisen paranemisen rukoileminen

"Kaikista paranemisen muodoista fyysiseen paranemiseen on ehkä vaikein uskoa. On paljon helpompi uskoa, että rukouksen välityksellä voi saada synnit anteeksi tai parantua sisäisesti."  (s. 195)

Rukouksen vaiheet

1 Kuunteleminen
 - onko syytä rukoilla vai ei
- mitä pitäisi rukoilla

2 Kätten päälle paneminen

3 Itse rukous
- Jumalan läsnäolo
- Itse pyyntö

4 Rukouksen päättäminen luottavaisesti

5 Kiittäminen

Pahan kahleista vapauttaminen

"Eksorsismin ymmärrän olevan kirkon kaavan mukainen rukous sellaisen ihmisen vapauttamiseksi, jossa on paha henki."  (s. 211)

"Vapauttamisen ymmärrän tarkoittavan pahojen henkien ahdistaman ihmisen vapauttamista. Se tapahtuu pääasiassa rukouksen avulla ja vie usein jonkin verran aikaa."  (s. 211)

Voiko ihmisessä olla paha henki, ja voiko paha henki ahdistella ihmistä?

"Kristillisen kirkon apostolien ajoista asti katkeamatta jatkunut opetus. Tätä opetusta on  nykyisin  roomalaiskatolisessa kirkossa, helluntaiseurakunnissa ja monissa kasvavissa, ei-tunnustuksillisissa kirkkokunnissa." (s. 214)

"Omat kokemukseni, ja ennen kaikkea juuri ne, ovat saaneet minut vakuuttuneeksi henkivaltojen olemassaolosta."  (s. 215)

Milloin vapauttumisrukousta tarvitaan?

1 Ihmistä ajaa sisäinen pakko (huumeriippuvuus, alkoholismi, itsetuhoinen käyttäytyminen, pakonomainen itsetyydyts)

2 Rukousta pyytävä ihminen tietää usein itse, että ongelman alkuperä on demoninen (asia on toki tutkittava tarkkaan, onko asia näin)

3 Jos rukouksesta sisäisen paranemisen puolesta ei näytä olevan hyötyä, tarvitaan ehkä vapauttamista

Muita näkökohtia


Sairauden juurien löytäminen

"Hengelliset ja ruumiilliset sairautemme ovat niin voimakkaasti kytköksissä toisiinsa, että tarvitsee ihmisen olemuksen monimutkaisissa sokkeloissa Jumalan valoa, jotta osaisimme rukoilla parhaalla mahdollisella tavalla. Jumala on salattu, ja niin on ihminenkin."  (s. 243)

Yksitoista syytä siihen, mksi jotkut eivät parane

1 Uskon puute
2 Sairaudella on jokin suurempi tarkoitus
3 Kärsimyksen väärä arvostaminen
4 Synti
5 Ympäripyöreä rukous
6 Väärä diagnoosi
7 Lääketieteen kieltäminen yhtenä Jumalan tapana parantaa
8 Terveellisten elämäntapojen hylkääminen
9 Nyt ei ole oikea aika
10 Jonkun muun on tarkoitus olla parantumisen välittäjänä
11 Ympäristö estää parantumisen

Lääketiede ja parantaminen

"Rukouksen ja lääketieteen pitäminen toistensa vastakohtina on terveen järjen vastaista."  (s. 264)

Sairaiden voitelu

Öljyllä voitelu - yhdistelmä rukousta ja lääketiedettä

Öljyllä voitelu on myös tullut protestanttiseen kirkkoon katolisen kirkon ja helluntaiseurakunnan lisäksi.

"On aina olemassa se vaara, että voitelua aletaan pitää jonkinlaisena taikakeinona."  (s. 275)

Kirjan lopussa on vastauksia tavallisimpiin kysymyksiin, kuten onko minulla parantamisen lahja, liittyykö parantamisen lahjaan ruumiillisia tuntemuksia, pitäisikö sairaan puolesta rukoilla mieluiten yhdessä toisten kanssa, mitä tarkoittaa matkan päästä rukoileminen jne.


Parantamalla rukoileminen on minulle aika vieras asia. En ole osallistunut tällaiseen rukoushetkeen, enkä oiken tiedä mitä tästä ajatella. Toisaalta ymmärrän, että sellainen on mahdollista, toisaalta asia pelottaakin, kun kaikki ihmiset eivät kuitenkaan parannu.  Rukouksen voimaan silti uskon - erityisesti esirukousten voimaan ja yhdessä rukoilemiseen raamattupiireissä ja jumalanpalveluksissa.


Francis MacNutt: Sinun parantajasi, Päivä, 1999
suomentanut: Eija-Liisa Erikson
(engl, alkuteos Healing, 1988)
Mistä hankittu:  lainattu Lapuan kaupunginkirjasto
















1 kommentti:

  1. Tämä on kiinnostava aihe, varsinkin juuri nyt kun itsekin sairastelen. Olen ehkä lukenut tämän kirjan joskus kauan sitten, mutta en ole varma. Itse olen kerran rukoustilanteessa parantunut masennuksesta, en kylläkään loppuelämäkseni, mutta pitkähköksi aikaa. Minulla ei ollut yhtään uskoa siinä tilanteessa, ja kenelläpä masentuneella olisi?! Minulla on yleensä taipumusta olla ennemmin synkkä pessimisti, joka ei helposti usko ihmeisiin (nimittäin omalla kohdallaan, muillehan niitä voi kyllä tapahtua!), mutta niin vain ilo pääsi silloin yllättämään! :)

    VastaaPoista