Meditatiivinen juokseminen

 


Sakyong Mipham on tunnettu buddhalainen opettaja, kirjailija ja maratoonari. Hän on kirjoittanut kirjan Meditatiivinen juokseminen. Kirja tutustuttaa lukijan harjoitusohjelmaan, jossa fyysinen ja henkinen kulkevat käsi kädessä. Kirjan neuvoista on apua keholle ja mielelle. Ei ole väliä, mikä on oma kuntosi, ikäsi, henkinen tai uskonnollinen taustasi. 

Ensimmäinen osa


Meditatiivnen juokseminen


Juoksemisen ja meditoinnin välillä on yhteys. Juokseminen voi tukea meditoimista ja meditoiminen juoksemista.

Meditoinnissa ja juoksemissa osallistutaan johonkin, joka on erilaista, mitä olemme aikaisemmin tehneet.

Meditoimisen harjoitteleminen on kiinnostusta ja arvostusta hengitystä kohtaan. 

Yhdeksän vaihetta meditointiin:

- mielen lepuuttaminen
- mielen lepuuttaminen pidemmän aikaa
- mielen asettaminen paikoilleen täydellisesti
- mielen kesyttäminen
- mielen tyynnyttäminen
- mielen täydellinen tyynnyttäminen
- yksipisteisyys
- tyyneydessä lepääminen

Neljän vaiheen menetelmä


Tiikeri
 - juoksemisen alkuvaihe
- liikkuu sulokkaasti ja voimakkaasti
- hallitsee olemuksensa
- varovainen
- seurataan harkiten tarkkuuden ja voiman kehittymistä juoksemisessa

Leijona
- elinvoimaa pursuava
- iloisuus
- myötätunto
- ystävällisyys

Garuda
- mielen voima
- hallitsee meditoinnin tekniikan
- pätevyys 
- taito

Lohikäärme
- viisaus
- älykkyys
- kaukokatseisuus
- myötätunto

Toinen osa


Tiikeri


"Yksi tärkeimpiä tekijöitä meditatiivisessa juoksemisessa on oman mielensä ja kehonsa kunnioittaminen" (s. 59

Tiikeri-vaiheessa keskitytään tietoiseen läsnäoloon. Kiinnitetään huomiota hengitykseen, asentoon, ajatuksiin, tunteisiin ja asenteeseen.

"Juoksuasento kaipaa tasapainoa ja symmetriaa samalla tavoin kuin meditaatioasento." (s. 63)

"Kiinnittämällä huomiota siihen, miltä mielessäsi ja kehossasi tuntuu, voimmaannutat itsesi ja juoiksusi" (s. 89)

"Itseluottamus syntyy kehossa fyysisen liikkumisen myötä ja mielessä tiedon hankkimisen myötä" (s. 89)

Vaikka juoksenkin usein musiikka kuunnellen, on metsässä juokseminen ilman kuulokkeita parasta. Silloin saa juosta kaikki aistit avoinna ja mieli on kirkas ja rauhallinen. 

Kolmas osa


Leijona


Leijona-vaiheessa juoksemisesta on tullut luonnollista ja helpompaan, ei tarvitse enää niin paljon keskittymistä ja ponnisteluja kuin Tiikeri-vaiheessa. 

Meditaatio ei ole enää mekaanista. Pysymme läsnä ja hengityksen seuraaminen tuntuu luonnolliselta.

"Avarassa tiedostamisessa tunnet, mitä sisimmässäsi tapahtuu: tahtisi, sydämenlyöntisi ja tömähdykset jaloissa polkua vasten" (s. 99)

"Jos juostessa suhtaudut itseesi perusterveenä, vältät negatiivisen mielentilan ansan, jossa miellät itsesi heikoksi ja huonokuntoiseksi." (s. 101)

"Leijona suhtautuu kipuun hyväntuulisesti. Se ei tarkoita kivun tukahduttamista: tulee löytää sopiva tasapaino." (s. 108)

"Kestävän onnellisuuden salaisuus on sellaisiin toimintoihin osallistuminen, jotka ovat sekä henkisesti että fyysisesti terveellisiä," (s. 116)

Onnekkuuden aistiminen voi olla vähäistä tai suurta, jokainen hetki tuo oman lisänsä.

Olen päässyt tähän Leijona-vaiheeseen tutuilla Simpsiön poluilla. Oudommilla lenkkipoluilla kesktittymisen vie vielä omiin jalkoihin katsominen. 

Neljäs osa

Garuda

"Garudajuoksun tekniikka on uuden ympäristön kokeminen, joka sallii sinun vastaanottaa uusia ja raikastavia virikkeitä." (s. 127)

Visualisoinnin ja fantasioinnin välillä on ero. Visualisoinnissa jäljittelet sitä, mikä on mahdollista.

"Garudadavaiheessa juoksent spontaanilla mielellä, vaikka tekisit saman juoksun samoja katuja pitkin samaan aikaan päivästä samojen ihmisten kanssa" (s. 140)

Garudameditaatio

- rakkaus ja ystävällisyys

Tähän pystyn tasamaan lenkeillä, kun ei tarvitse murehtia epätasaisen maaston kompastuskivistä. 

Viides osa

Lohikäärme

"Lohikäärme sisältää kaikki tiikerin, leijonan ja garudan opetukset: tietoisena läsnä, valveilla ja tasapainossa." (s. 150-160)

Lohikäärmeen hengitys

- lempeämpi hengitys: harmonia, rentoutuneisuus, muut myönteiset tunteet

"Lohikäärmeen voima on aikomus- Lohikäärme tietää, että täydellisellä, hillittsemättömällä aikomuksella voimme tuoda hyvyyttä ja hyötyä kaikkiin toimintoihin." (s. 170-171)

Lohikäärme-vaihe on vielä hyvin harvoin minulla juoksussa mukana, mutta pitkillä kävelylenkeillä kylläkin. 

Kuudes osa

Tuulihevonen

"Tuulihevonen on elämänvoima, joka luonnostaan herää, kun harjoittelemme tiikerin, leijonan, garudan ja lohikäärmeen polulla" (s. 182)

Tuulihevosmeditaatio

- perushyvyys

 Tänne tavoittelen ja ehkä jonain päivänä Tuulihevosen elämänvoiman tunnen juostessani uusilla poluilla. 


Sakyong Mipham: Meditatiivinen juokseminen, Viisas Elämä, 2013
suomentanut Lauri Porceddu
(engl. alkuteos Running with the Mind of Meditation, 2013)
Mistä hankittu: ostettu Kirjakassi, Ideapark Seinäjoki



 





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Runojen matkassa

Joulurunoja ja mietteitä

Havahtuminen